NULL Skriv ut sidan - SV: auDNA-Finska frälsesläkter

Anbytarforum

Titel: SV: auDNA-Finska frälsesläkter
Skrivet av: Maria Tynell skrivet 2019-01-22, 08:47
Mabo!

Inte alla är adliga, men de ser inte ut att vara bönder heller, snarare är de akademiker. Men visst kan det ha misslyckats för något syskon till dem och att hen tvingades bli skogsfinne i Dalarna, där jag har rötter. Jag har inte stött på några finska namn i min pappersforskning, men de tog kanske svenska namn. Visst finns det andra möjligheter, men fortfarande kan jag ju koppla ihop mig och min matchning via Bure. Allt handlar ju om att pigan talade sanning för prästen 1770. Men varför skulle en enkel piga våga anklaga en välkänd och mäktig man för att vara far till hennes barn och ljuga inför prästen, en annan mäktig man, om det inte var sant. Nathanael får vara kvar i släktträdet till motsatsen bevisats. Skulle jag behöva ta bort honom från trädet en dag så är det ingen katastrof, det är ingenting jag bygger min identitet på. Jag bor i Blekinge vid havet, på samma ort där jag haft släkt sedan minst 1611, på min mammas sida. Jag har 11 båtsmän i släktträdet och identifierar mig mer med deras familjer och liv....