NULL Skriv ut sidan - SV: Andersson, Herman Fredrik 1 aug 1884

Anbytarforum

Titel: SV: Andersson, Herman Fredrik 1 aug 1884
Skrivet av: Emma Lindgren skrivet 2019-01-21, 17:52
Hej!

Jag vill börja med att be om ursäkt för att jag inte har svarat, har inte fått uppdateringar via mail som det gjorde från början. Jag hoppas inte någon har tagit illa upp!
Jag är mycket tacksam för att ni hjälpt mig i att dra i olika ledtrådar.
Jag var på helsingborgs statsbibliotek i lördags och fick mycket bra hjälp. I en dopbok hittar man Herman Fredrik Anderssons fader som enl uppgift heter Fredrik Andersson. Lät ju himla bra tyckte jag och kände en stor lättnad och glädje över att äntligen kommit ett stort steg på vägen. Men... Fredrik Andersson utan födelsedatum är ju inget ovanligt namn direkt... Enligt den hjälp jag fick i lördags menade man att det är mest troligt att det är någon släkt till fosterföräldrarna som är kopplingen. Och till min stora lycka så hittar jag en Esther Anderson som är barn till Hilma stålhandske,( syster till Stina Maria Stålhandske -fostermor). Men denna Esther Anderson är gift med George Anderson. Så där gick jag bet...

I den dopbok som hittades i lördags är Herman döpt den 18/9 1898, i den står moder enligt uppgift död, vilket gör att berättelsen om Herman stämmer och faderns namn är Fredrik Andersson.

Jag har skrivit till landsarkivet i uppsala som har rätt på kyrkoböcker från Hasselfors församling, jag har pratat med riksarkivet som inte hade fler uppgifter. Och drar just nu i släktbanden med familjen stålhandske.

Har ni något tips på hur annars jag ska tänka?

Jag ber återigen om ursäkt för mitt segdragna svar.

Emma