NULL Skriv ut sidan - Olof Matsson Fjäll Mangskog

Anbytarforum

Titel: Olof Matsson Fjäll Mangskog
Skrivet av: Kent Carlsson skrivet 2019-01-21, 10:25
Behöver hjälp då jag har kört fast på en Olof Matsson Fjäll Mangskog. Första gången jag finner honom är när han tar över efter Mattes Håckan i mtl för Fjäll 1711 och 1712 då han står med hu. Sedan blir han borta för mig och återfinns i mtl för Perserud Arvika med hu 1730. Han är då inneboende hos Jon Tolsson som är gift med Margareta Matsdotter Håckan född 1700 i Fjäll av Mattes Persson Håckan. Hon är troligen syster till Olof Matsson. 1731-1733 står Olof utan hu men med dotter. 1734 och 1735 är han ensam hos Jon Tolsson.
Ur dödboken: Gl änka Margareta Matsdotter Perserud  f Östra Fjäll Mangskog 1700, föräldrar Mats Matsson(?)  och Lisbeth, gift med Jon Tolsson i Perserud 4 barn alla döda, änka flera år, 71 år dog 11/12 1771.
1736 är Olof tillbaka som inhyses i Fjäll till 1739. Sedan försvinner han för mig. Hans hustru som dör i Perserud kan vara (den enda som finns i dödlängden) den i Perserud Ingial Bryntesdotter som 36 år gammall dör 1731.
Dottern Lisbeth Olofsdotter som finns med i mtl till 1733 blir detta år gift med Anders Torstensson i Östra Högvalta.
Har någon mer uppgifter Olof var han fanns mellan 1712 och 1736, och även efter 1739. Saknar datum för födelse, giftermål och dödsdatum. Även datum för dotter Lisbeth saknas. Kan man även anse att Olof är son till Mattes Håckan i Fjäll?  Sökt på nätet men inte funnit att någon har med honom i Fjäll Mangskog.
Kent Carlsson