NULL Skriv ut sidan - SV: auDNA-Finska frälsesläkter

Anbytarforum

Titel: SV: auDNA-Finska frälsesläkter
Skrivet av: Anders Klarbring skrivet 2019-01-20, 21:32
Angående den senaste diskussion i tråden så kom jag att tänka på den recension av Peter Sjölunds DNA-handbok som Olof Cronberg skrev i SGT 2017:2, där han nog går lite längre än att bara recensera och ger några egna funderingar kring DNA-genealog. Eftersom Olof har testat både sig själv och sina föräldrar kan han konstatera att bara för 40 % av de egna matchningarna har någon av hans föräldrar mer eller lika mycket DNA, vilket kan tolkas som att 60 % av matchningarna har sitt ursprung i DNA från både far och mor. Använder man detta resonemang ett steg till i antavlan borde man kunna konstatera att bara 16% (0.4 gånger 0.4) av matchningarna har sitt ursprung från endast en mor- eller far-förälder. Går man sedan 10 generationer bakåt så blir siffran strax över 0.01% (0.4^10), dvs 1 matchning på 10 tusen är sådan att den har sitt ursprung i endast 1 gemensam ana i generation 10. Detta bygger då på att faktorn 0.4 är konstant över generationerna. Är just nu osäker på hur denna kan ändras, men inte kan den väl bli högre för senare generationer? 

Cronberg skriver i anslutning till detta ”Vi förleds dock av hela resonemanget runt matchningarna att det är en gemensam punkt vi ska hitta”. Min eget tänk kring detta är att många matchningar kommer från ett, visserligen regionalt gradvis varierande, men ändå, kollektivt delat DNA som ärvts från tiden närma IAD (Identical Ancestors Point, se ovan för länkar och förklaring). Existensen av en koppling på 1400-talet av två personer med i huvudsak svenska anor lär vara mycket sannolik, men vad atDNA kan bevisa i samband med detta förblir en gåta för mig, eller som Leif Tennare skriver i inlägg 276 ”Vad gäller auDNA-forskning har här framförts att man aldrig kan bevisa ett visst släktskap, och jag är helt överens om detta!”