NULL Skriv ut sidan - SV: auDNA-Finska frälsesläkter

Anbytarforum

Titel: SV: auDNA-Finska frälsesläkter
Skrivet av: Maria Tynell skrivet 2019-01-20, 13:20
Mabo!

Jag har följt mina anor så långt det går på alla fyra far/morföräldrar. Det är som för de flesta med bonde-släkt, från mitten av 1700-talet till början av 1600-talet. Det finns luckor, och visst är möjligheterna till kopplingar många. Men just i det här specifika fallet känner jag att eftersom våra släktträd är så olika, både vad gäller social klass och orter och att det gäller långt tillbaka i tiden för båda så minskar möjligheterna till kopplingar. Släktträden måste ju gå ihop och jag kan inte se dem göra det innan 1400-talet. Jag har svårt att se att jag skulle ha fått in adliga anor på fler ställen i mitt släktträd, det måste ju ändå vara ganska ovanligt. Det gäller ett oäkta barn som föddes i Granhult socken, Kronobergs län i april 1770. Modern angav fadern vara Nathanael Cederschiöld på Lidboholm. Prästen har i alla fall skrivit in det i födelseboken, jag måste ju ha rätt att undersöka om det är sant. Hittills har jag inte hittat något som emotsäger det. Jag är lika intresserad av lösa andra gåtor i mitt släktträd, jag skiljer inte på dem för att de råkar vara ”adliga”, men visst tyckte jag att det var spännande att hitta den födelsenotisen, det skulle nog vem som helst som inte väntat sig det. /Maria