NULL Skriv ut sidan - Passagerarlistor FRÅN Amerika till Sverige, samt ev. falska uppgifter i husförhörsboken

Anbytarforum

Titel: Passagerarlistor FRÅN Amerika till Sverige, samt ev. falska uppgifter i husförhörsboken
Skrivet av: Staffan Bergström skrivet 2019-01-19, 12:57
År 1896 återvände en man från USA till Västergötland. Jag har koll på hans liv i Sverige både före och efter Amerikaresan.
Mitt problem är att han gifte sig med en kvinna innan de for till Amerika 1892. Sen går uppgifterna isär.
Kvinnan skilde sig och gifte sig en andra gång i USA - alla grundfakta som jag har på henne stämmer. Hon bildade familj och levde resten av sitt liv i USA.
Samtidigt så ser jag att hon återvände med sin första make till Sverige 1896. Hon bodde sen med honom i ett antal år innan hon registreras som obefintlig.

Frågor:
1. Finns det någon möjlighet att få tag på passagerarlistor från USA till Sverige från cirka 1896? Då kanske jag kan se om hustrun var med på resan tillbaka till Sverige.
2. Kan det vara så att maken uppgav falska uppgifter om sin hustru i samband med husförhör (som han då kanske var skild ifrån), d.v.s. att hon bodde med honom, men i verkligheten inte gjorde det och att det inte upptäcktes. Så småningom kom det fram att hon var "obefintlig", och blev då registrerad i bok över obefintliga.

Vänliga hälsningar
Staffan Bergström