NULL Skriv ut sidan - SV: Skräddargesällen Bengt Lindberg

Anbytarforum

Titel: SV: Skräddargesällen Bengt Lindberg
Skrivet av: Maud Svensson skrivet 2019-01-19, 09:10

Jag forskade för några år sedan i Bengt Lindbergs bakgrund och kom då fram till att han sannolikt är identisk med den Bone/Bonde Simonsson som föddes i Härlöv i Norra Åsum 3/11 1805 som son till husman Simon Bondesson ohh Berta Rasmusdotter.

Detta grundade jag på följande:
Födelsedatum 13/11 anges – såvitt jag kunde finna – första gången vid Bengt Lindbergs inflyttning i Jakob 26/6 1837. Dessförinnan är hans födelse noterad 3/11 i alla källor, och detta datum uppgav han själv i sina mantalsuppgifter i Stockholm.

Till Jakob kom han närmast från Andra livgardet (sedermera Göta livgarde) där han inskrevs i rekrytrullan 7/5 1833. Skräddargesäll, inflyttad från Kristianstad varifrån han medförde flyttningsattest utfärdad 1826.
Göta livgardes församling BI:1 sid 109

Utskriven från Kristianstad 26/7 1826:
Skräddargesäll Bengt Lindberg, (från tjänst hos skräddare) Åkerman, till Stockholm.
Kristianstads stadsförsamling B:1 sid 45

Enligt husförhörslängden (Kristianstads stadsförsamling AI:3 sid 236) född i Härlöv och flyttad till Åkerman från skräddare Berg 1824. Ej funnen i födelsebok i socknen Härlöv (G). Inte heller i Kristianstads stadsförsamlings inflyttningslängd 1822–1824. Men där finns en skräddarlärling Bonne Simonsson, inflyttad från Åsum i november 1823, till skräddare Åkerman (B:1 sid 26).

I födelseboken (Norra Åsum CI:1 sid 86) finns Bone (Bonde), född 3/11 1805 i Härlöv. Han lämnade föräldrahemmet (nr 14 Härlöv) 1819 (AI:1 sid 390). Var han befann sig fram till flytten till Kristianstad 1823 har jag inte forskat i.

Ingen lärling Bonne Simonsson funnen hos skräddare Åkerman. Bengt Lindberg ska, som jag redan nämnt, ha kommit till Åkerman 1824 från en skräddare Berg. Jag gick igenom hela Kristianstads stadsförsamling AI:3 utan att hitta någon skräddare Berg – men det är 950 sidor, så inte otänkbart att jag missat honom. Gör gärna om denna sökning – förhoppningsvis finns där en Bonne/Bonde Simonsson som byter namn före flytten till Åkerman.

Bouppteckningarna efter Bondes föräldrar ger inte stöd åt min teori – där kallas sonen Bonde Simonsson och i moderns bou sägs han vara skomakargesäll. Men det skulle kunna förklaras av att familjen inte hört av honom sedan han lämnade Norra Åsum. Han var inte närvarande vid någon av förrättningarna (1827 resp 1832).