NULL Skriv ut sidan - SV: auDNA-Finska frälsesläkter

Anbytarforum

Titel: SV: auDNA-Finska frälsesläkter
Skrivet av: Maria Tynell skrivet 2019-01-18, 16:08
Hej! Jag ska börja med att säga att jag är novis inom släktforskning med dna och har en lång läroperiod framför mig. Men jag har stött på någonting som gör att jag känner igen mig i en del av det du skriver. Jag har fått en koppling till en av mina matchningar på 1400-talet och jag kan, när jag ser våra släktträd, inte för mitt liv se hur vi skulle ha kunnat ha kopplingar senare i tiden. Bortsett från en enda ana rör vi oss i helt olika delar av landet och inom olika social klass. Mina anor är förutom en enda, enkla människor; bönder, torpare, gästgivare, soldater och båtsmän. De rör sig i Blekinge, Skåne, Småland, Västergötland och Dalarna. Min matchning har adliga anor, hon har finska anknytningar och när jag tittar vilka matchningar vi delar, dyker många finländare upp. Hon har även anor i Norra Sverige, Skellefteå. Om jag går tillbaka till min enda ana med anknytning till norra Sverige så är det en adelsman som fick barn med en piga (Granhult, Kronoberg, 1770). Adelsmannen Nathanael Cederschiölds farmors mormor hette Elisabet Bure och var dotter till Jonas Bure och Anna Bagge af Boo. Följer man Buresläkten längre tillbaka hittar man en Jakob Andersson. Hans söner Anders och Moses Jakobsson är min och min matchnings respektive anor: Anders är ”min” och Moses hennes. Detta är alltså på 1400-talet. Jag kan inte se hur jag och min matchning skulle kunna ha kopplingar tidigare. Våra släkter är ju så olika. Jag skriver mest det här av frustration för jag känner mig lite avfärdad i de forum på Facebook där jag skrivit och undrat över detta. De skriver att det inte är möjligt att bara få en enda koppling så långt tillbaka, men jag känner att det visst kan vara möjligt. Ville bara dela med mig av min upplevelse till någon som också funderar över dna och gamla anor./ Maria.