NULL Skriv ut sidan - SV: Anders Peter Schöfding och Emma Charlotta Lovisa Svensdotter

Anbytarforum

Titel: SV: Anders Peter Schöfding och Emma Charlotta Lovisa Svensdotter
Skrivet av: Göran Bengtsson skrivet 2019-01-16, 18:52
Ja jordkällaren/stenkällaren hör garanterat till torpet. Enl orienteringskartan skall det finnas ytterligare en ruin i närheten (troligen då huslämningen), men kunde inte se något när jag var där i somras. Men jag ska ta en tur dit igen till våren och se om jag kan hitta något. Det finns en byggnad på Laga skifteskartan M80-38-5, där med nr 965 Hagen, som rimligtvis torde vara Sköfdings.
Katalogen "V-K" är en av många pärmar med nedtecknade uppgifter om torp i Veddige som jag har tillgång. Tyvärr finns det i dessa inga uppgifter var torpen har legat någonstans, så det är ett hästarbete att leta upp dem, speciellt eftersom jag är en generation för sent ute nu. Har du vägarna förbi Veddige någon gång kan jag guida dig dit.
Kan tillägga att det finns en mängd av resandefolk här i torpen, varav Rask är mest förekommande. En skröna berättar att det var von Döbeln (som ägde Björkholmen) som tog med sig soldater hem igen efter finsk-ryska kriget. En av dessa lär ha svarat på frågan om var han kom ifrån, när han upptäcktes grävandes i en gammal övergiven åker: "jag användes som förladdning i en kanon, och så landade jag här".
Själv har jag också resande i blodet på Rosenbergssläktet i Träslöf, Varberg.
/göran