NULL Skriv ut sidan - SV: Röding

Anbytarforum

Titel: SV: Röding
Skrivet av: Douglas Nilsson skrivet 2019-01-15, 14:36
Hej Tony

Om du läser regementsmönstringsrullan för Skaraborgs regemente 1714 för soldat/torp nummer 880 kan du se att Jonas Svensson Röding var "snickare" och "gift".

Jonas Svensson Röding dyker upp på Snickartomten i Skövde stadsförsamling på 1690-talet där han förmodligen var lärling/gesäll. Gifter sig där.
Jonas har åtminstonde fyra barn.
Anders 1693 på Snickartomten Skövde som bara blir 2-3 månader.
Jonas som föds 1696 i Askersund och som nlir snickare och murarmästare i Skövde, med i sin tur en son Jonas som fortsätter som murargesäll men dör ung.
Samuel som föds på Kråkentorp i Fröjered 1710 förmodligen precis innan Jonas tar värvning. Han blir snickare och murarmästare i Dala socken men sadlar om 1755 och köper en gård i Södra kyrketorp. Min anfader.
Och till sist Maria född 1712 i Fridene, gift med en bonde i Högstena.

Härstammar du från Maria?

1716 blir ju Jonas Svensson Röding krigsfånge i Wismar. Vet du vad som händer med honom sedan? Dör han där? Mönstringsrullorna ger inga ledtrådar.

Jag har bloggat om familjen Röding om du vill ha alla dokument på enklast möjliga sätt, och jag har dem i mitt stora träd på ancestry.

mvh

Douglas (Jonas Svensson Röding är min fffmfmfff)

Jag har stött på en släkting vid namn Jonas Svensson Röding. Han var enligt uppgift soldat vid Skaraborgs regemente och bosatt på Skattegården i Fridene socken. Gift med Margareta Samuelsdotter. Dottern Maria Jonsdotter (1712-1756) gifte sig Jonas Johansson i Bäckegården, Högstena.

Är det någon som känner till något om dessa personer och anor skulle jag bli tacksam!

Tony Högsta, Skövde
tony_hogsta@hotmail.com
Redigera inlägg