NULL Skriv ut sidan - SV: Död i Björklinge år 1847, men hur och varför?

Anbytarforum

Titel: SV: Död i Björklinge år 1847, men hur och varför?
Skrivet av: Anders Väppling skrivet 2019-01-11, 15:56

Svaret på din fråga fanns  förmodligen i den förekomna dödboken för Björklinge och bara där, tyvärr.
Personer som inte tillhörde den församling de avled i begravdes där. Det noterades förhoppningsvis i den församlingens kyrkbok.
Inte förrän ett decennium efter att Carl Öhman begravts i Björklinge kom föreskrifter om att hemortsförsamlingen skulle underrättas om dödsfallet. Någon gång finns en notering om att en utsocknes avliden begravts på fattigkassans bekostnad eller att en bonde bekostat brädor till likkistan.
Jag tror inte det gjorde så stor sak av en främmad persons dödsfall och begravning så att det diskuterades på sockenstämman eller krävde notis i någon tidning om det inte rörde sig om en okänd person som hittats drunknad eller död i skogen eller liknande. 
C Ö var kanske känd i  Björklinge så man  kunde meddela hemorten.  Han bör ha haft ett respass där uppgifter hittades. 
Folk reste av många anledningar.  Rörligheten förr var större än man kanske tror. Det kan man t ex se i Tillfällighetsfynd här på Rötter eller bland Inrikes pass hos Genealogiska föreningen (där C Ö inte hittas i den tillgängliga databasen).
Hej Eva & stort tack för ditt inlägg!

Usch, det var trista nyheter - hade verkligen hoppats att det skulle finnas något enkelt sätt att komma runt den borttappade dödboken. Men det är nog som du säger; antingen hade han ett pass på sig och därigenom var han enkel att identifiera, eller så kände man helt enkelt till honom (han kanske rent av reste med någon bekant). Tack även för att du kollade databasen över inrikes pass!

Och du har rätt angående rörligheten. Hans far var sjökapten och jag har funnit honom (fadern) boendes i Göteborg, Landskrona och Härnösand. Carl Öhman föddes själv i Härnösand men följde med fadern och hans tredje hustru till Stockholm år 1818 och han blir bofast där efter faderns död 1820/1821. Så det är kanske inte så förvånande att även Carl gav sig av till sist. Men det vore verkligen intressant att veta varför, han hade trots allt hustru och tre barn kvar i Stockholm.
Han var anställd i ett antal år som livgardist, men står sedan under många år såsom "f.d. gardist". Kan inte hitta källan nu, men han har även arbetat som murargesäll. Om han nu åkte iväg för att arbeta så förmodar jag att det var såsom murare (det kanske klingade "finare" att vara före detta gardist än murargesäll?)




Kan det finnas något annat ställe där jag möjligen skulle kunna hitta mer information?
- Gravböckerna, och bilagorna till dessa, i Adolf Fredriks församling; skulle de kunna ge någon ledtråd?
- "Skrivelser" i Adolf Fredrik ("Skrivelser från olika myndigheter och enskilda 1773-1949") - en möjlighet tro?


I annat fall får jag nog hoppas på ett mirakel: att dödboken dyker upp på någon vind någon gång i framtiden!  :D


Mvh,
Anders