NULL Skriv ut sidan - SV: Vilken sorts uniform kan det vara

Anbytarforum

Titel: SV: Vilken sorts uniform kan det vara
Skrivet av: Hans Högman skrivet 2019-01-09, 06:04
Soldaten på bilden bär en attila (uniformsjacka). Den har använts av husarerna (kavalleri) och av artilleriet.
 Smålands Grenardjärbataljon var ett infanteriförband och infanteriet har inte burit attila.
Husarernas attila och dolma hade ljust snörmakeri (även om undantag finns) medan artilleriets var svart. Attilan på bilden ser ut att ha svart snörmakeri och den liknar artilleriets attila. Men det finns detaljer i attilan på bilden ovan som förbryllar.
Den attila som ligger närmast till hands är artilleriets attila m/1872 som användes av manskapet. Den hade tre knapprader med 7 knappar vardera. Attilan på bilden har tre knapprader och de två yttersta knappraderna har också 7 knappar, men den mittersta raden har 8 knappar.
 Vidare, attilan på bilden verkar ha ljusa ärmuppslag. Det hade inte artilleriets attila (inte husarerna heller).
 Attilan hade en hög ståndkrage. Attilan på bilden ser ut att ha en låg krage.
 Jag har en sida om artilleriets attila med bilder på http://www.hhogman.se/uniformer_armen_18_artilleriet1.htm som du kan jämföra med.
Soldaten på bilden bär en attila men jag tror inte den är svensk med anledning av de skillnader som jag angett ovan. Kanske den är dansk? /Hans