NULL Skriv ut sidan - SV: Anders Eskilsson och Karin Månsdotter, Krogsmåla

Anbytarforum

Titel: SV: Anders Eskilsson och Karin Månsdotter, Krogsmåla
Skrivet av: Jörgen Axelsson skrivet 2019-01-08, 22:50
I jb 1685 nämns Olof Sommar i Älmteryd som en tidigare ägare. Han kan alltså mycket väl ha varit avliden 1685.
Jag har antecknat att han fanns i Älmteryd 1628 (lensregnskaber, Kristianopel).


"Gamle" Sven Olsson städslade alltså sin gård i fogden Sven Svenssons tid (kronobefallningsmannen Sven Svensson Frost).
"Unge" Sven Olofsson "broder" (jag tolkar det som att Sven Olofsson d.ä. och d.y. var bröder) fick sin sedel på gården 9/2 1675.


Sven Olofsson städslade 1650/1651 1/4 av en gård i Flymen (Danskefly) efter Lars Ofredsson, som dött ifrån den (lensregnskaber).
Som jag nämnt ansåg Sven Olsson att han blev trängd från en gård i Flymen av sin ryttare - brevet om detta finns tryckt i "Allmogens i Blekinge besvär inför skånska kommissionen 1669-1670", del 1 Östra härad, utgiven av Emil Petersson (1940). Där citeras även ett brev från Per Månsson i Flymen, som klagar över att Sven Olsson misskött gården. 1669 bodde alltså Sven Olsson åter i Älmteryd.


I mtl 1674 fanns Sven Olofsson och Olof Sommar med sonen Sven Olofsson i Älmteryd.


Jag tror att det är Sven Olofsson d.y. som återfinns i mtl 1688 som gift bonde i Älmteryd.
I mtl 1691 står där änkan Berta Månsdotter, som sannolikt då varit gift med Sven Olofsson. Han bör alltså ha avlidit mellan 1688 (12/9 1688 vittnade Sven Olofsson i Älmteryd vid tinget) och 1691.


Anders Persson i Krogsmåla (mtl 1684 och 1685) är sannolikt en felskrivning - det bör stå Anders Mattisson, som ju städslade halva gården efter sedel 25/3 1681.


En annan bror till Anders och Måns Mattissöner var bonden Karl Mattisson (ca 1666-1742) i Björsmåla, Augerum.
I hans vigselnotis 1696 i Augerum står det att hans föräldrar hette Mattis Persson och Maria Hindriksdotter och därför har jag med flera antagit att modern kan vara identisk med den Maria Hindriksdotter, som avled 1705 i Flymen. Mattissönernas mor nämns som änka i Krogsmåla i jb 1685.


Ja, det finns även ett Krogsmåla i Rödeby socken. För att skilja dem åt benämns de ibland som Västra (Rödeby) respektive Östra (Augerum) Krogsmåla.
Sone Månsson (d. 1732) var son till Måns Olofsson och Kerstin Persdotter i Krogsmåla, Rödeby.