NULL Skriv ut sidan - SV: auDNA-Finska frälsesläkter

Anbytarforum

Titel: SV: auDNA-Finska frälsesläkter
Skrivet av: Hans Olof Johansson skrivet 2019-01-07, 14:01
Hej igen, Leif!

Det är inte lätt att få de genetiska modellerna att gå ihop med verklighetens släkttavlor. Om inget omvälvande har hänt i forskningen på sistone, var våra urföräldrar en man och en kvinna som inte ens levde samtidigt. Jag har visserligen sett liknande fall i släktträden hos MyHeritage, men tanken svindlar...

Den sedan länge kända paradoxen att våra teoretiska förfäder vid en punkt inte särskilt långt tillbaka i tiden var flera än det totala antalet människor på jorden är svår att smälta även för oss som hittat ett antal "anförluster" genom kyrkböckerna.

Själv fick jag en tankeställare när jag för några år sedan lade in Gösta Ullbergs släktttavlor för Klövsjö i en databas. Eftersom jag använde släktforskningsprogrammet MinSläkt kunde jag lätt få fram uppgifter om släktskap mellan de olika personerna, och när jag lade in min egen koppling till Klövsjö - via min mormors mormor, Anna Nilsdotter (f i Klövsjö 1827), vars mor för övrigt kommit från Vemdalen och inte hade några kända anor i Klövsjö, växte en mycket överraskande bild fram.

Anledningen till att jag började intressera mig för Klövsjö var att jag under de första årens sökande efter släktingar i träfflistorna från FTDNA och 23andMe hade stött på ganska många som hade rötter i Jämtland/Härjedalen och i synnerhet i just Klövsjö. Många av dem såg också ut att vara relativt nära släktingar till mig, vilket dock i allmänhet var svårt att belägga med pappersforskningen. Däremot upptäckte jag att jag inte sällan var släkt med Klövsjöättlingar på flera olika sätt samtidigt.

När jag fått databasen färdig upptäckte jag genom upprepade stickprovskontroller att jag med denna enda rottråd via min mormors mormors far, Nils Nilsson Klyftberg, faktiskt var släkt med majoriteten av de registrerade personerna och mycket ofta på flera olika sätt.

Databasen innehåller de ca 2 800 personer som finns upptagna i släkttavlorna i Gösta Ullbergs Bönder, torpare och knektar i det gamla Klövsjö (Uppsala 1933), s 984-1112. Urvalet nedan är inte stort men är gjort för att så korrekt som möjligt representera personer födda i Klövsjö under perioden 1750-1850.

Enligt tabellen skulle jag alltså vara släkt med ca 85 procent av Klövsjös befolkning under 1700- och 1800-talen, och det genom en enda person som flyttade från församlingen nära hundra år innan jag föddes. Dessutom skulle jag alltså vara släkt med var och en på i genomsnitt minst fyra olika sätt.

Hur många anförluster det krävs för att åstadkomma detta är förstås svårt att räkna ut, men det ger onekligen en överraskande bild av vilka effekter inavel på den lokala nivån kan få. Jag vet inte om Klövsjö har något slags svenskt rekord, men jag misstänker att många församlingar i det inre av Norrland inte kommer långt efter. Och liknande förhållanden finns säkert också på andra håll i landet.

Hälsningar
Hans Olof