NULL Skriv ut sidan - SV: Borin

Anbytarforum

Titel: SV: Borin
Skrivet av: Mikael Lindström skrivet 2019-01-06, 23:42
En spännande diskussion!

Och tack cilired, jag har helt missat gossen Jonas Holm och Anders, kanske också med namnet Holm. Helt sannolikt måste ju dessa vara släkt med Lisa Maria Holm! Vad jag tyvärr inte kan hitta är uppgifter från Göstas Krog kring 1770, husförhörslängden inleds ju först 1775. Har jag missat en källa?

Jag undrar fortfarande mycket över Lisa Greta Borins make Holm. Brattis förslag Erik Holm är det enda som kommit fram. Men jag känner viss tveksamhet. Enligt min erfarenhet var skomakare ett mycket enkelt yrke - min egen stamfar var en sådan - och absolut inget som öppnade för äktenskap med en kaptensdotter, hur föräldralös hon än var. Därför känns ju exempelvis klockaren Olof Jansson Holm intressant.

Jag har hittat Lisa Greta Borin som jungfru och dopvittne utanför Skövde i november 1742 och oktober 1743 (Sventorp C:2 s 77 resp 79), alltså rätt nära dotter Lisa Marias födelse, men sen är hon puts väck tills hon ett antal år senare bor i Värmland. Jag har letat i ett 10-tal församlingar i Skövdetrakten. Dock hittar jag inte Suntetorp, vilket kan vara viktigt. Lisa Gretas moder född Uggla dog ca 1738 och fadern ett par tre år senare, som sagt lämnandes tre ogifta och inte så gamla döttrar. Jag skulle tro att dom togs om hand av mormor Uggla och bodde hos henne på Suntatorp när dom inte längre kunde bo på Piggatorp, som fadern gissningsvis haft som kaptensboställe. Någon Holm syns inte till i kyrkboken, hur dök han upp? Flyttade systrarna till ett annat av släkten Ugglas gods, i Värmland?

Det fanns ju många Holm i Värmland i början av 1700-talet. Militära kontakter via fadern är ju en möjlighet:
- 1720 är Anders Holm 24 år  furir i Värmlands regemente, Kristinehamns kompani, anställd sedan 3 3/4 år. Chef för kompaniet är kapten Carl Uggla. Rulla 176 bild 170.
- 1720 är Johan Holm 30 år och anställd i 3 1/2 år fältväbel i Värmlands regemente, Karlstads kompani, rulla 176 bil 279. (På samma sida nämns för övrigt sergeant Nils Högström 20 år.) I en något senare rulla, nr 178 bild 487 från 1721, är Olof fortfarande fältväbel och Nils sergeant.

Bland icke-militärer har jag bl a noterat:
- 1732 finns en herr Jean Holm i Grava, han är då fadder till ett av mönsterskrivare Daniel Rolanders barn. Han finns även i mantalslängden för 1727, Elca:102 s 1149, som gästgivare Johan Holm i ((Stödun??)) med hustru och en dräng. Finns även 1735 som gästgivare Jean Holm i ((Stodan)) som kommer sent i längden, efter Bon, Elll:5 s 321. Med hustru. Samt 1736 som Jean Holm gästgivare, med hustru. Elll:6 s 280. I augusti 1741 begravs två barn, 12 och 10 år,  till herr Holm i Stodene, Grava C:2 s 191.

Som sagt, kanske är nyckeln att hitta var Jonas och väl även Anders Holm kom från.