NULL Skriv ut sidan - SV: Fryele

Anbytarforum

Titel: SV: Fryele
Skrivet av: Jerker Cederberg skrivet 2019-01-02, 10:58

[/quote]Jag känner inte till släkten men efter att ha forskat lite kom jag fram till att du inte är ensam om att undra hur det ligger till. Men just förnamnet Georg verkar återkomma tillsammans med Cederberg så det finns nog en gemensam förfader. Bland annat fanns det en Georg Cederberg född 1688, militär som dog på havet på väg till Stralsund 1714. Det fanns också en Carl Cederberg 1718-1754, klockare i Virestad, också med Georg bland sina efterföljare. Någon koppling måste finnas mellan två samtida klockare i Småland, med det relativt ovanliga förnamnet Georg i släkten. Om de inte var bröder så kanske de var kusiner.
[/quote]

Ja, jag har också varit inne på dessa två linjer. Man gick ju gärna i faderns/släktens fotspår när det gällde yrkesval, men frågan är om man ska rikta in sig på skogvaktar- eller klockarspåret? Han bör ju ha varit läs- och skrivkunnig i alla fall. Vet inte hur vanligt det var i början av 1700-talet? Båda arbeten med ansvar och någon form av auktoritetskrav, men ändå olika. Jag är lite inne på att han kommer från en "lantlig" bakgrund och att häradshövding Lars Barck hjälper honom att bli vald till klockare. Kanske tog han sig efternamnet när han blev skogvaktare. Han är ju 34 år när han gifter sig så någonstans bör han ha varit yrkesverksam under 10-15 år. Tyvärr är Lars Barck också svår att följa om Israel nu varit anställd hos honom ett tag. Lars blir häradshövding 1730 och är innan dess vid amiralitet. Var han bor innan Borsna vet jag inte. Hur hittade man jobben på denna tid egentligen? Skogvaktar- och trädgårdsmästarjobb kan ju inte "ha växt på träd".