NULL Skriv ut sidan - SV: Fryele

Anbytarforum

Titel: SV: Fryele
Skrivet av: Kalle Birgersson skrivet 2019-01-02, 00:08
Jag söker frälsefogden/skogvaktaren/skytten/jägaren ISRAEL Georg Cederbergs ursprung (f.1712-05-16, födelsedatum enligt hfl i Ryssby (G)).
Han gifter sig i nov 1746 i Fryele (F) med pigan Maria Clemensdotter från Galtnåsa. Han benämns skogvaktaren, men ges ingen geografisk tillhörighet som henne vilket jag tolkar som att han inte är från eller bor i Fryele. Hon är gravid vid vigseln och i febr 1747 föds första barnet i Mårarp Lunden, Ryssby (G). Israel tycks då benämnas frelsefogden. Vid födseln av det andra barnet benämns han skytten och i mantalslängden för samma period har han titeln jägarn. Han tycks arbeta för häradshövding Lars Barck på Borsna säteri, Ryssby. 1750 blir Israel klockare i Ryssby församling. Han och Maria får 12 barn och alla dessa avlider i tidig ålder utom min förfader Isak Georg C som studerar i Lund och blir tingskommisarie.
Hoppas någon kan hjälpa mig eller kan komma med tips hur jag kan komma vidare med Israels bakgrund.
Jag känner inte till släkten men efter att ha forskat lite kom jag fram till att du inte är ensam om att undra hur det ligger till. Men just förnamnet Georg verkar återkomma tillsammans med Cederberg så det finns nog en gemensam förfader. Bland annat fanns det en Georg Cederberg född 1688, militär som dog på havet på väg till Stralsund 1714. Det fanns också en Carl Cederberg 1718-1754, klockare i Virestad, också med Georg bland sina efterföljare. Någon koppling måste finnas mellan två samtida klockare i Småland, med det relativt ovanliga förnamnet Georg i släkten. Om de inte var bröder så kanske de var kusiner.