NULL Skriv ut sidan - Brasilienfarare perioden 1909-1912

Anbytarforum

Titel: Brasilienfarare perioden 1909-1912
Skrivet av: Håkan Enervald skrivet 2018-12-18, 21:41
En del av Brasilienemigranterna 1909-1912 anmälde aldrig sin avresa till Guarany i Brasilien.
Min farmors far gjorde tydligen inte det. I varje fall har jag inte hittat något dokument om någon avresa. Däremot har jag hittat igen min farmors far med familj i författaren Göran Friborgs bok "Brasiliensvenskarna". Där finns familj Albert Vilhelm Hurulehto (7 pers.) med bland de som skickade en skrivelse (nödrop) till dåvarande statsministern Karl Staaff om omedelbar hjälp att ta sig hem till Sverige p.g.a lidande svält och nöd. Skrivelsen avsänd 1/1 1912 från kolonin Guarany Rio Grande do Sul Brasilien. Nu till frågan. Finns det någon möjlighet att få namnen på alla i familjen. Jag vet att Albert Vilhelm var född 10/9 1870 och hans hustru troligen hette Hilda Erika. Min farmor (dotter till Vilhelm) var också med. Hennes namn var Naemi Elmina Hurulehto född !7/7 1894. Ca 16 år vid avresan. Namnet på övriga familjemedlemmar vore intressant att få och om det var fler som åkte än de som kom hem. Det var många av emigranterna som dog i det nya landet. Familjen kom antagligen från Karungi runt 1860-70-talet och bosatte sig i malmfälten Norrbottens län.