NULL Skriv ut sidan - SV: Olof Olofsson född 1665 i Brattfors

Anbytarforum

Titel: SV: Olof Olofsson född 1665 i Brattfors
Skrivet av: Per Sundin skrivet 2018-12-17, 18:02
Enligt Kråken var både Daniel Brömster och Tyko Lundqvist av uppfattningen att Märeta var dotter till Erik Samuelsson. Jag vet inte hur Daniels åsikt kommit till Sven-Eriks kännedom, men Tyko har det på sidan 92 i Öreälvens byar, tyvärr utan att ange källan.
[/size]Jag vet inte varför min far var av motsatt åsikt, jag kan inte hitta orsaken i hans anteckningar.
[/size]Men jag menar att Daniel och Tyko hade rätt. Jag citerar tidigare inlägg:
[/size]"Om man studerar mtl så hamnar far direkt i underläge. I 1697 års mtl skattar Olof Jacobsson första gången för sonhustru. Om denna sonhustru verkligen är från Lögdeå så skattar Erich Samuelsson för en dotter 1696 men inte 1697. Erich Johansson skattar inte för någon dotter. Men det finns ett domboksmål som borde avgöra saken. 1710 sålde Olof Olofsson i Brattfors 5 1/2 seland i Lögdeå till Olof Sjulsson. Olof Sjulsson hade gift sig till Erich Johanssons hemman cirka 1706 men flyttar från hans hemman 1710 till Lögdeå 7 där han är skriven till 1724 då han efterträddes av en Hans Persson från Pedersöre som två år tidigare gift sig med en dotter till Erich Samuelsson. Olof Sjulsson fick aldrig fastebrev på Lögdeå 7 (det bjöds upp två gånger, på vår- och hösttinget 1723) men utan tvivel blev det 1724 inbördat av Hans. Och då är svaret på din fråga att Märeta Ersdr att hon är född på Lögdeå 7, men det var Erich Samuelssons hemman!"
[/size]Alltså tre omständigheter:
[/size]1. Jämförelse mellan mtl 1696 och 1697
[/size]2. Det hemman som Olof Olofsson i Brattfors (måste vara Olofs hustrus börd) sålde 1710 förefaller av allt att döma att ha inbördats 1724 av Erich Samuelssons måg Hans Pehrsson (Hans hustrus börd!)
[/size]3. Märtas båda äldsta döttrar heter Segrid (efter farmor) och Anna (efter mormor)
[/size]Jag kan inte hitta något som stöder att Erich Johansson eller någon annan skulle vara Märetas far.
[/size]