NULL Skriv ut sidan - SV: Levin

Anbytarforum

Titel: SV: Levin
Skrivet av: Kent Carlsson skrivet 2018-12-07, 21:09
 Angående Levinarnas far Anders Jonsson skrev jag nyligen om under Glava socken och som var bonde på Stommen/Prästbol innan han flyttade till Stendalen Arvika och vidare till Lian i Silbodal. 
Och som Henrik Lindal skriver att släkten Levin syntes vara något mer än vanliga almogefamiljer. De hade ofta yrken som var tjänstemannamässiga eller med kyrkliga professioner. Och deras arbeten tyder på någon form av utbildad tradition i släkten.  Fadern Anders Jonsson kallas för danneman i Nils Levin dödsnotis. Något som var ovanligt i Edas dödsbok för den tiden. Henrik skriver att det vore logiskt att tro att det fanns någon prästtradition bakåt i tiden.
Och som jag själv skrivit tidigare att jag tror att Jaen Andersson Levin hade nån koppling till Gunnarskog  på grund av att han så snabbt kom tillbaka till Lian efter att ha rymt till Norge då han blev far till ett oä barn i Sillerud 1720. 1722 var han tillbaka i Lian gift med en kvinna från Treskog i Gunnarskog och ett barn fött 1722 i januari iLian.
Efter sök i mantalslängder och domböcker fann jag dessa kopplingar som visar att detta var fallet. Anders Jonsson var ett av tre syskon från V Knoll i Glava. Dessa Jon, Anders och Kerstin sålde sin arvedel i Treskog Gunnarskog 1658 till Källar Asgiärdsson i Treskog, deras farbror. Deras far återfinns i olika längder för V Knoll.  1641 visas hans hela namn nämligen Jon Assersson. 1642 är han död och istället står änkan istället. Hon var från Berga i Glava och syster till Nils Nilsson som var en betrodd man med olika stora uppdrag. Denne Nils hade köpt  från sina syskon deras arv i Berga och 1683 i domboken för Gillbergs nämns  att modern hade varit gift två gånger då nämns bl.a. Jon Jonssons i V Knoll hel- och halvsyskon Per Andersson V Knoll, Nils Andersson i By och Kerstin Jonsdotter i Töresbol.  1682 i Jösses dombok finns att läsa att deras kusin nämndemannen Bengt Bryntesson i Björnerud Älgå, omtalar vilka som sålt i Berga Glava, här återfinns Nils syster som fått utbetalt  för sitt arv, nämligen Karin Nilsdotter.
Anders far Jon Assersson/Asgiärdsson var son till Asgiärd Olofsson i Treskog. Asgiärd var bror till Ingemarus Olavi Sylvius som var stamfar för den stora prästsläkten från Treskog. Här finns kopplingen till de kyrkliga anorna och som återfinns bland grenen Levin.
Nämnes att Anders broder Jon Jonsson var kyrkvärd i Glava och slutligen som änkling flyttade till Brandsbol i Glava. Hans  yngste son Nils Jonsson blev gift med Marit Larsdotter från Treskog och flyttade med familjen till Treskog Gunnarskog. Jaen Andersson Levin hade alltså en kusin i Treskog när han flyttade dit. Inte ovanligt att senare generationer flyttar tillbaka till släktens ursprung.
Kent Carlsson