NULL Skriv ut sidan - SV: Perfectus Castagna i Norrköping 1770 - I hvilken församling?

Anbytarforum

Titel: SV: Perfectus Castagna i Norrköping 1770 - I hvilken församling?
Skrivet av: Niels Just Rasmussen skrivet 2018-12-07, 15:34
Jag antar att du redan har sett att tandläkaren sommaren 1771 befann sig i Karlskrona:

Mange tak, Åke.
Jo den havde jeg set, mens Karlskrona vidste jeg ikke havde husforhør fra den tid.
Desværre således ingen info om Perfectus/Perfetto Castagna/Castania, da den tyske församling i Norrköping ikke er bevaret så tidligt.

Linket hvor Egge henvises til den tyske församling:
(øverst til venstre) https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0017300_00051#?c=&m=&s=&cv=50&xywh=-89%2C-373%2C3505%2C2959

Han optræder også som udflyttet fra Stockholm til København 22. marts 1770 (som Stukkatør Prefetto Castagna), men her var ingen adresse i Stockholm givet. Han skulle være givet et Kongelig "Slots-cancellliets rese-pas", men det er nok næppe bevaret.

I 1769 angives han som værende i København på Store Regnegade ved en datters død (som "gipser") og igen i 1772- jan. 1773 er han i København på Lille Strandstræde 108 som "Tand- og Mund Operateur" ifølge de danske aviser fra den tid.

Herefter har jeg ingen spor..... 

PS: Ved du forresten hvem Over-styrmand Biörck/Bjørk var og hans enke boende i håndværkergaden i Karlskrona [hvor Perfectus Castagna bor i 1771].
Det er jo tilsyneladende en rigtig flådeofficers familie i Karlskrona.

Ej heller nogen Anthon Joseph Castagna født i Hedvigs Församling, Norrköping, i 1770 eller Karlskronas tyske församling i 1771.
- kunne være at Perfectus Castagna rejste alene rundt, mens familien blev i København.
- dog optræder familienavnet heller ikke i Københavns "Krak Vejvisere" [Starter 1770].