NULL Skriv ut sidan - SV: Krook / Krok

Anbytarforum

Titel: SV: Krook / Krok
Skrivet av: Christoffer Kent Krook skrivet 2018-12-07, 10:06
Det verkar som att ni pratar om en annan krook-gren än min här men kan man ställa frågor om andra krook:ar här med? (ny på forumet).

Jag har börjat släktforska och har försökt spåra mitt efternamn eftersom det finns lite frågor kring det. Jag kan berätta det jag vet och ifall någon vet något så kanske dom kan tillägga det eller meddela mig det. Börjar redan från mig

Christoffer Krook 1993 Askim - Kent Reino Krook 22/3-1952 - Frank Emris Kerold Krook (Augustsson) 1922 Partille/Jonsered - Knut Gustaf Augustsson (Krook) 20/5-1894 Partille - Emma Petersdotter (Krook) 18/6-1857 Partille - Peter Carlsson (Krok) 18/7-1824 Bergum - Rotebåtsman Carl M Krok 1778 (Bergum/Lena?)

Det som vi har fått höra av bl.a. min farfar Frank Emris Kerold är att när Emma Petersdotters man Johan Aron Augustsson hängde sig 1923 så "återtog" hon sitt släktnamn. Frågetecknet har vart lite kring att man hette ju augustsson och det är det som står i alla kyrkböcker, inga notiser alls om Krook. 1951 så gjorde Franks syster Lilian samt Franks mamma Signe ett släktnamnsbytesansökan om att byta till Krook som godkändes 1951 så det har vi ett papper på hemma från Kungliga Statistiska Centralbyrån att det godkändes. Alla under dessa bytte även då namn och min far Kent är således den första som är född krook i den här "andra" omgången.

Nu har jag dock kommit såpass långt bak att jag har hittat en Krok till (Carl M (Magnus) Krok) vilket får mig att tro att detta stämmer att det var ett släktnamn som inte togs utan återtogs. Franks fru (min farmor) berättade senaste häromdagen om hur jobbigt det var att heta augustsson krook och därför så bytte dom till endast Krook.

Mina frågetecken är att det tar lite slut i jakten nu. Det finns en soldat i bergum vid tidpunkten som skulle kunna vara denna Carl och således skulle det kunna vara ett soldatnamn. Ifall man dock kollar i Bergum AI-2 på sid 30 så ser man att ovanför Carl Krok (med fam) så finns det en "Enkan Anna Krok" vilket leder mig till att tro att detta kanske kan vara modern till Carl och att han således inte var den första, då mödrar typiskt inte tar sina söners nya efternamn och söner typiskt inte får sina mödrars namn. Jag har dock inte kunnat hitta några notiser om Carls födelse. Har sett lite snack online om att han kan ha fötts i "Lena" och att hans far hette Bengt Krok men detta är inget jag har kunnat bekräfta.

Är det någon som vet något mer eller som vet hur jag kan gå vidare? Det finns säkert mycket mer till namnhistorien jag har glömt men har skrivit ner det viktigaste nu tror jag i alla fall. Jag är helt säker på släktlinjen t.o.m carl, har dokument nersparade från min forskning som bekräftar släktledet.

Mvh
Christoffer Krook