NULL Skriv ut sidan - SV: Gå med i Svenska kyrkan (igen) efter frikyrka

Anbytarforum

Titel: SV: Gå med i Svenska kyrkan (igen) efter frikyrka
Skrivet av: Carl T. Ek skrivet 2018-12-05, 00:19
Min mmf:s föräldrar gick med sina barn ur svenska kyrkan 1882 för att gå med i (den godkända) katolsk-apostoliska församlingen. Min mmf var då 11 år.

Min mmf gifte sig sen borgerligt 1898. (I vigselboken står att ett intyg från Magistraten i Norrköping om detta har lämnats in.)

(Jag antar att de hade en ceremoni (som inte räknades) i katolsk-apostoliska församlingen också.)

I församlingsboken 1911–1916 står det "Apost-katolska församl." om fadern (men inget särskilt om modern). Om deras barn födda 1899–1911 står det "Döpt inom Katolsk-apostoliska församl."

Men sen fick de en till son, född 1914, som döptes i Svenska kyrkan, och samma år konfirmeras deras äldsta barn, i Svenska kyrkan.

1915 flyttade de, och i den nya församlingsboken står inget om församlingstillhörighet för någn av dem bland anteckningar. (Men det påpekas att det var "Borg. äkt." i gift-kolumnen.)

Betyder detta att fadern och barnen gick med i Svenska kyrkan runt 1914? Finns det papper på sånt? Behövde inte min mormor med syskon döpas i Svenska kyrkan först för att kunna konfirmeras? (I konfirmationsböckerna står inget särskilt om detta.)

Senare blev min mormor (och flera av hennes syskon) lärare. Hade det varit möjligt om de inte varit med i Svenska kyrkan?

Om det kan hjälpa lite på vägen:

Katolsk-apostoliska kyrkans (KAK) dop och beseglingar (konfirmation) godkände Svenska kyrkan/staten då (KAK godkände dock inte SvK:s konfirmation), men KAK saknade vigselrätt i Sverige (KAK hade då det dock i Danmark och Norge kan nämnas).

KAK accepterade då (KAK gör det dock inte idag) prästerskapet inom Svenska kyrkan, så bodde en familj på en ort där diakon eller präst som tillhörde KAK inte fanns så gick det bra att låta en präst från Svenska kyrkan att döpa deras barn. Så noteringen behöva inte betyda att de lämnat KAK.

Svenska kyrkans präster döpte under den aktuella tiden barn födda i en katolsk-apostolisk familj om de bad om det (KAK var alltså ett godkänt samfund), och det även utan att föräldrarna var medlemmar i Svenska kyrkan. Detta är viktigt att notera.

Dubbelt medlemskap var inte ovanligt heller.

Är du intresserad av Katolsk-apostoliska kyrkans historia i Sverige se: http://katolskapostolisk.se

Jag är sekreterare i föreningen och hjälper gärna till med mer information om du behöver och önskar det.

Hälsar,

Carl