NULL Skriv ut sidan - Anders Hedin

Anbytarforum

Titel: Anders Hedin
Skrivet av: Eva Wassén Eriksson skrivet 2018-11-27, 12:45
Jag har vissa uppgifter om Anders Hedin som jag har försökt få verifierade men inte lyckats klura ut. Samtidigt som jag här söker uppgifter från Ransäter så lägger jag även ut denna förfrågan i Arvika.
De uppgifter jag har är att han ska vara född i Ransäter 3/12 1820. Gift sig med Maria Elisabeth/Maria Lisa Carlberg i Karlstad 16/3 1844. Att de fick fyra barn mellan 1845-1852 i Arvika och emigrerade från Arvika till Amerika 1854. Att eventuellt en släkting vid namn Lars Hedin född 1833 emigrerade 1868.
Jag har funnit en hattmakare Anders Hedin som gifte sig 16/3 1844 med jungfrun Elisabeth Carlberg (Karlstads stadsförsamling (S) E:3 (1828-1860). Bild 28. Men inte funnit inflyttning eller utflyttning från Arvika och inte heller barnen.
I EMIPASS finns en Anders Johan Hedin och A Hedin med två olika källkoder.
När det gäller efternamnet kan vara så att de hette Eriksson och ändrade namnet till Hedin. När det gäller Lars Hedin så kan det möjligen vara han som är född 2/9 1833 i Tjärne/Kjerne/Kjärne i Ransäter men med efternamnet Eriksson. Eventuellt kan de vara kusiner och av någon orsak ändrade båda namn till Hedin. Tacksam för alla trådar jag kan dra i. Vänligen Eva