NULL Skriv ut sidan - SV: Vem känner fältväbeln Anders Brunmark?

Anbytarforum

Titel: SV: Vem känner fältväbeln Anders Brunmark?
Skrivet av: Erik Ribsskog skrivet 2018-11-27, 00:41
Hei,

Anders Olofsson Brunmark var min 5 x tipp-oldefar.

Min tippoldefar Olof Olsson Brunmark, flyttet til Svelvik, i Norge, (fra Eda/Värmland).

Han giftet seg med Randi Kittilsdatter fra Nesbygda, (like ved Svelvik).

Disse ligger begravet på Berger kirkegård, (i Svelvik), men Olof Olsson har på gravstenen blitt 'fornorsket' til Ole Olsen.

(Fra Dis Gravminner:

'Id    Fnavn    Enavn    Tit    Fdt    Får    Ddt    Dår    Bdato    Bår    Kj    B    Gravsted   Kommune   Korr
4011995    Ole    Olsen    Skomaker    0510    1835    2204    1899    3004    1899    m         Berger   Svelvik'.).

Mvh.

Erik Ribsskog

PS.

Min firemenning Kristine Brunmark, (som er en kjent journalist i Norge), har skrevet e-post til meg om Brunmark-slekten, blant annet:

'2013/11/23 Kristine Brunmark <kristine.brunmark@gmail.com>:
> Hei,
>
> beklager sent svar, husket eposten din da jeg ryddet i dag.
>
> Min oldefar Johan Fredrik Brunmark Olsen vokste opp i Svelvik, Norge. Var født  31.03.1871 (død 1948). Han hadde svenske foreldre, Brunmark-navnet kommer derfra. Han dro til Brooklyn, USA - men kom tilbake til Norge, og giftet seg med min oldemor, Anna, født Larsen (f. sept 1883, død 9/10-72), som ble født i Sande i Vestfold. Hennes familie var redere/kapteiner, han var skomaker. Annas familie var velstående.
> Han ble skomester, og Johan og Anna - samt hennes søstre - etablerte skobutikk- og verksted i Frognerveien 2 i Oslo. De hadde butikk i 1. etasje, og verksted i etasjene over. De hadde 12 såkalte svenner som sydde/lagde/reparerte sko, og ble bl a spurt om å levere til Slottet.
> De bodde i Briskebyveien i Oslo til de i 1910 flyttet til Lysaker - i en villa der jeg har bodd.
>
> Brunmark-navnet kommer fra Sverige. Det stammer visstnok fra den tiden Sverige og Norge var i krig. Offiserene i den svenske hæren fikk i belønning av Kongen gårder, som alle fikk -mark navn. Den første Brunmark het Petter, og var amtmann - hans hustru het Kristine (hehe, meget tilfeldig) og var lærerinne. Jeg har slektstreet et eller annet sted. Var på 1600-tallet, mener jeg.
> Det er et sted i Sverige som heter Brunmark - jeg må få lov til å komme tilbake til deg med detaljer om det er av interesse.
>
> Hilsen Kristine Brunmark'.

Bra hvis noen eventuelt kan bekrefte noe av det som Kristine Brunmark skriver, (som ikke er nevnt ellers i tråden).