NULL Skriv ut sidan - SV: Anders Andersson 1773 Maria Tomasdotter 1769

Anbytarforum

Titel: SV: Anders Andersson 1773 Maria Tomasdotter 1769
Skrivet av: Anneli Johansson Tiger skrivet 2018-11-26, 21:52
Hej,
Jag är helt ny på Anbytarforum och är släkt med denna familj. Johannes Andersson som föddes 1843 (-1893) var min farfarsfar. Farfar Anders Hjalmar ( bytte namn till Johansson ) född 1885-11 i Isakfäboda ( farfarsmor: Anna Vilhelmina Nilsson f 1848-11.) Det slumpade sig så olyckligt att farfars hela familj ( två syskon och mor gick bort i Spanska Sjukan september 1918. Han blev ensam kvar och gifte sig med farmor f 1912 då de fick min far 1929. I alla år har det hetat: " Farfar var en kvarts vallon....,det var en vallon och en dalkulla som kom upp till Robertsfors" ( familjesägen).. Eftersom också farfar gick bort 1952 8 år före jag föddes i TBC efter lång tid på Hällnäs sanatorium så har det inte funnits några att fråga i livet.
Nu fyller pappas yngsta bror ( den enda kvar av tre bröder) 80 år i mars 2019. Jag försöker ta reda på så mycket jag kan om denna tråd med idén om att ge en släktlinje i 80-årspresent med om möjligt lite svar på vallon-gåtan (tveksam om det handlar om valloner, men skulle vara kul att kunna teckna upp en linje i vart fall).
Jag har informationen bakåt till Anders Andersson f  1774  som gifte sig med Maria Thomasdotter f 1767 och som fick sonen Anders 1799 i Gränshyttan. Men vad har dessa två för bakgrund?