NULL Skriv ut sidan - SV: Varifrån kommer, och vart tar han vägen - soldaten Lennart Lennartsson Falk.

Anbytarforum

Titel: SV: Varifrån kommer, och vart tar han vägen - soldaten Lennart Lennartsson Falk.
Skrivet av: Staffan Bergh skrivet 2018-11-26, 21:38
Hej, det är ju briljant!

Det är mycket som stämmer:

1) Lennart Lennartsson, född i Sala (där döttrarna Greta och Karin sägs vara födda 1738, resp 1741, vilket ju kanske inte stämmer så bra med att han tog värvning 1738 ...)
2) Första hustru Karin (kanske Olofsdotter, men det är en gissning baserat på att det dör en Karin Olofsdotter i Bro 1752, samtidigt som mantalet säger att soldaten Falk i Bro förlorar sin hustru). Tre döttrar i det äktenskapet, Greta (d 1812 i Östervåla, Karin, d 1816 i Nora och Maria, som flyttar till Stockholm 1764). Gretas mor kallas Lisa Olsdotter i vigselnotisen, dock.
3) Andra hustrun Maria Sigfridsdotter, som jag har funderat på om hon kom från Finland, eftersom Lennart enl. Noras hfl tillbringade åren kring 1752-3 i Finland, "på ordinance", och dom bör ha gift sig runt årskiftet 1752/3. Lovisa, står det ju i dödboken att dom gifte sig i, och (om jag läser rätt) hustrun "[k]an inte tala svenska, utan finska" i hfl.
4) och dottern Anna, förstås, men också namnen Lisa och Erik -- Lennart och Maria har en tidigare Lisa (f 1759-05-08, död bara 3 månader gammal) och en Erik, f 1760, som jag tänkte följde med när Lennart med familj gick upp i rök. Kanske kan man hitta den förste Eriks död i Söderala?

Lennarts militära bana verkar lite oklar: enl GMR så blir han ju soldat i feb. 1743; Söderalas dödbok säger att han tog värvning 1738 ... kanske var han vid en annan rote innan? När han fick avsked är också lite otydligt: jag har inte hittat någon rulla där han står som avskedad eller ersatt; jag tror mej med ganska stor säkerhet kunna säga att han inte var med regementet till Pommern i aug. 1757, och i mantalet står han som avskedad ungefär då.

Men sammantaget känns det inte som det är stor tvekan om att det är samma Lennart Lennartsson.

Tack! /staffan