NULL Skriv ut sidan - SV: Genborg

Anbytarforum

Titel: SV: Genborg
Skrivet av: Catrin Genborg skrivet 2018-11-25, 13:35
I Tyskland kommer man tillbaka till år 1755 och hittar där "van Genborg".
"van" användes i Holland och motsvaras av Tyskans "von". Dessa ord betyder ju "från" och användes ofta för att uttrycka att någon är "från någonstans", tex en ort. Skulle Genborg vara en ort, eller är det kanske att "van Genborg" härstammar "från släkten Genborg". Var det helt enkelt så, att en "soldat Genborg" fastnat nere i Europa och där bildat familj?
Hälsar
Tony Genborg
Hej Tony
Wilhelm Wilhelmsson med soldatnamn Genborg född i Fors, (1782 -1859) bar ju namnet Genborg före "vår" släktlinje började kallas Genborg, kanske någon kring honom drog till Tyskland? Eller tvärt om, som du nämner.

Men Gideåberg fanns inte förrän i mitten på 1760-talet då nybyggarna kom dit och skapade byn och de var bara en handfull folk i byn de första tio åren, så före dess kom inga soldater just från byn.

Det finns ju ändå lite soldater i området kring tiden sent 1700-tidigt 1800 med soldatnamn Genborg, men jag har precis bara börjat skrapa på ytan vad gäller dessa. På rak arm verkar ingen vara direkt kopplade till "vår" släkthärva. Men dela gärna med dig om du lyckas hitta mer om namnet, jag är så så intresserad av detta!

Och mkt intressant det du nämner om uttalet, jag har hört det från flera olika håll nu, att namnet ska komma från ortsnamnet. :)