NULL Skriv ut sidan - SV: Karleby (Gamlakarleby) / Kokkola

Anbytarforum

Titel: SV: Karleby (Gamlakarleby) / Kokkola
Skrivet av: Marianne Elfström skrivet 2018-11-23, 22:54
Jag har nu äntligen hittat var och när syskonen Jonas Petersson Skog och Eva Christina Petersson var födda! Så det är inte lägre aktuellt att försöka hitta dem i Finland.

Jag har länge felaktigt letat efter en Peter Skog som jag trodde att deras far hette.

Jonas gifte sig 1778 i Vallda, ca en mil från Kungsbacka och ca tre mil från Göteborg, och Eva Christina vistades vid ungefär samma tid i Göteborg. Det var tydligen Jonas som tog sig namnet Skog som hans söner senare kallade sig. Jonas och Eva Chrsitians far hette inte Skog.

Eva Christina gifte sig och bodde lite varstans i Västsverige, men ca 1811 flyttade hon till äldste sonen som gift sig 1808 och bodde i Kungsbacka.

Vid ungefär samma tid flyttade Anders Skogs båda döttrar från Göteborg till den lilla staden Kungsbacka som inte hade speciellt många invånare vid den tiden. En av dem, Susanna Carolina Skog, blev kvar där tills hon dog 1849.

Det var pga att de var av "sjömanssläkt", de hette Skog och att de vistades i Kungsbacka vid samma tid som jag tänkte att det skulle kunna finnas ett samband. Men så var det alltså inte.