NULL Skriv ut sidan - SV: Allmänt om DNA i släktforskningen

Anbytarforum

Titel: SV: Allmänt om DNA i släktforskningen
Skrivet av: Kjell Lindblom skrivet 2018-11-17, 11:50
Hej Maud och Mats m fl

Jag har med intresse följt er diskussion i detta ämne. Även jag har haft liknande funderingar, vilket framgår av mitt inlägg ovan 2018-03-22. Efter svaret från Mats läste jag noggrant igenom avtalstexten från FTDNA:s hemsida och kom till slutsatsen, att man hos detta företag har möjlighet att på begäran få både sitt konto och tillhörande rådata raderat. Har ni samma uppfattning?

När det gäller Gedmatch och den kontraktsformulering, som finns där, skulle jag nog tänka mig för både en och annan gång, innan jag överlät äganderätten av min DNA-information till detta företag. Det var nämligen "informationen" jag avsåg med fråga 1. i mitt tidigare inlägg. Att jag själv äger mitt eget DNA är  närmast ett axiom. Här finns faktiskt mycket intressanta jämförelser att göra med "lagen om upphovsrätten (äganderätten) till litterära och konstnärliga verk" (1960:729). Varje människas DNA kan ju i viss mening betraktas som ett konstnärligt verk.

Kanske bäst att stanna där, innan diskussionen blir alltför komplicerad. Min slutsats är följande (och den gäller bara mig, inte generellt):

Jag kan testa mig hos FTDNA och har helt nyligen tagit ett autosomalt test. Utöver själva provet har jag varit mycket restriktiv med att meddela uppgifter andra än de absolut nödvändiga (t ex postadress, epost). Den som får en matchning på mig, får gärna ta kontakt via mejl för ytterligare upplysningar. Det var en intressant vinkling, att man naturligtvis kan öka anonymiteten, om man skickar in ett prov för någon annan, även om det då blir mer opraktiskt att kommunicera resultaten med denne (Ibe:s inlägg ovan).

Jag tycker det är bra, att dessa aspekter på DNA-forskning diskuteras. Det finns så många aningslösa människor därute, som bara ser dagens situation.  Att vi redan är kartlagda genom sociala medier inser nog de flesta och att begreppet "personlig integritet" blir allt mer urvattnat för varje år som går. Men vad vet vi om världen om tio eller tjugo år? Betänk också, att när du tar ett DNA-test, lämnar du ut information om alla närstående, föräldrar, syskon och barn. Säkerställ att också de är informerade i förväg!