NULL Skriv ut sidan - Var kom emigranterna ifrån?

Anbytarforum

Titel: Var kom emigranterna ifrån?
Skrivet av: Christina Wikholm skrivet 2011-11-21, 20:10
Ett Stort tack till er alla vill jag först framföra här.
 
Min mammas mosters dotter Lilian med make var på besök och bodde hos mig o min familj när vi bodde i Nykvarn utanför Södertälje 1975. Vi tog de med till Tullgarn och Gripsholms slott men de uppskattade inte vad det royalistiska Sverige hade att visa. ( Lilian visste då inte att hennes mm mm var dotter till en adelsman som hade enbart adliga anor bakåt till 1600 här i Sverige). Det har inte kommit fram föränn gm min forskning nu. Eleonor var här 1990 Hon kallades Tudy Lilian dog 2000 och Tudy 2008. Vi har kontakt och haft besök av deras barn och barnbarn.
 
Anna Amanda (Moster Anna) kommer jag aldrig att glömma. Det var stort att som 10-åring stå ute på Bromma flygplats och vänta på flyplanet hon anlände med. Det var dock sista ggn hon besökte oss och hon trivdes aldrig i USA Boston där hon drev en liten tesalong, utan längtade hem till Sverige. Hon skrv otaliga kort och brev och varje jul sände hon oss ett stort paket som luktade Amerika med presenter och vi barn fick 1 dollar var av henne varje jul. Har sparat allt utom dollarn.
Därför är det här så viktigt för mig att kunna förmedla ngt om Johans bakgrund och det är synd att inte kunna lägga in USA familjerna i Disbyt eftersom källorna styr där.
 
Går det möjligen att få fram mer om var John bodde i Boston när de gift sig. Anna Amanda var över 1901 och även 1910 och då tog hon sin mamma med sig tillbaka men hon fick bara leva 5 år till där över.
Hon ville aldrig åka med och det var ju tragiskt.
 
Hälsningar
Christina i Vaxholm