NULL Skriv ut sidan - Var kom emigranterna ifrån?

Anbytarforum

Titel: Var kom emigranterna ifrån?
Skrivet av: Helene Jorsell skrivet 2011-11-21, 18:55
Christina!
 
Jag vill börja med att poängtera att jag inte tror att Johan Anton Andreasson från Frillesås är den person du eftersöker. Jag kan redogöra för de barn som hans  föräldrar Andreas Börjesson och Anna Lena Johansdotter fick tillsammans innan fadern Andreas Börjesson emigrerade till Amerika och avled där. Jag kan också redogöra för de barn Johan Antons mor fick i sitt andra gifte med Emanuel Andersson samt (om så kniper) även de barn som Emanuel Andersson fick i sitt första gifte (han var änkling då han gifte sig med Johan Antons mor år 1879).  
 
Det finns inget som tyder på att den John Anton Anderson, född ca 1869 och som gifter sig i Waltham Massachutsetts år 1904 med Anna Amanda Jern, är densamma som Johan Anton Andreasson från Frillesås. Johan Anton Andresson från Frillesås emigrerade 1888 med siktet inställt på Omaha, Nebraska.  
 
Förvisso emigrerade flera av Johan Anton Andreassons syskon/halvsyskon och styvsyskon samt även hans styvfar Emanuel Anderson men om man följer din John A Anderson i Amerika i Waltham, MA, så står det klart att det finns inte ett enda census som ger samma födelseår eller immigrantår för honom. Han är född från 1867-1871 (!!!) Emigrantåren skiftar från 1886-1896 (!!!) Inte heller omger han sig med något av dem i Frillesås födda syskon.  
 
För visst är det så att John Anton Anderson och hans hustru Anna Amanda Jern fick två döttrar i Waltham City, MA; Lilian Elizabeth född 14/3 1905 i Waltham, Middlesex, Massachusetts samt Eleonor H. född ca 1916 i Waltham, MA...?
 
Jag har ett annat förslag men jag skulle önska att du berättar varifrån uppgiften kommer om att John Anton Andersson var född i just Halland. Jag har en Johan Anton född i Idala, Halland år 1867. Han emigrerar år 1886 till Boston, MA. Eventuellt är han densamma som en John A. Anderson som återfinns i census 1900 hos sin syster och måg i just Waltham city men det är fortfarande bara en hypotes.