NULL Skriv ut sidan - SV: Allmänt om DNA i släktforskningen

Anbytarforum

Titel: SV: Allmänt om DNA i släktforskningen
Skrivet av: Mats Ahlgren skrivet 2018-11-13, 22:44
Visst kan det finnas en viss oro, men att beskriva hot kräver också saklighet.

Gedmatch ger information om andra som har DNAlikhet med den testade.  Det innebär att det går att skapa släktträd utifrån dessa uppgifter. Gedmatch ger inte tillgång till rådata, som kan användas på andra sätt än ovan beskrivna. Egentligen är publicerade släktträd i sig en fara, men det ska vi inte dra in här.

Att det saknas federal lagstiftning om integritetsfrågor är inte vad jag hör, tvärtom så har den ett bra skydd. Men om du har information som motsäger det, så tar jag gärna emot länkar eller liknande så att det går att se vad som gäller.

Alla företagen, förutom 23andMe, kräver aktivt val att vara med. 23andMe är helt klara med att de, i anonymiserad form, använder DNA i samarbete med läkemedelsföretag.

Om man anser att de befintliga skydden räcker, så kan man testa sig, men om man anser att risken är större än det "vinst" man kan göra så väljer man att inte delta.

Det jag hoppas på är att den befintliga varning, som jag anser vara skarp nog, ger den nödvändiga inputen till att fundera och själv bilda sig en uppfattning