NULL Skriv ut sidan - SV: Carl Fredrik Peterson, Tjällmo, Östergötland.

Anbytarforum

Titel: SV: Carl Fredrik Peterson, Tjällmo, Östergötland.
Skrivet av: Kjelle skrivet 2018-11-13, 19:59
Tack Tack för all info.
Jag ska förklara mitt "dilemma". Har sökt få fram hur jag och X (en person i Minnesota) är släkt.
Fick namnen på bröderna Carl Fredrik Peterson f 1850-08-06 i Tjällmo  och  Gustaf Person f 1858-10-14 i  Tjällmo (Nybrotorpet). Samt Carl Fredrik Petersons son Carl Gustaf Mauritz född 1883-09-21 i Hällestad.
Vet också att den sistnämnde (som jämte sin farbror Gustaf Person utvandrade till Amerika) hade en
dotter som hette Helene Peterson och som liksom sin far var bosatt i Isanti, Minnesota. Denne Helene hade
hört från sin far att de hade släkt i Sverige. Kopplingen skulle vara genom min morfar Karl David Urbanus
f 1891-05-23 Linköping (Åsbo). Du har nämnt honom ovan som son till Ida Sofia f Persdotter.
Helt felaktigt har hon "blivit" syster till ovan nämnda bröder, Carl Fredrik och Gustaf Person.
Nu gäller det om jag kan finna den rätta kopplingen. Att det finns en koppling är jag övertygad om eftersom Helene Peterson kände till mina föräldrar och var och hälsade på dem i Falun 1969. Även X har besökt dem
i slutet av -80 talet/början av -90 talet. Så nu finns en massa ?????

Ang Karl David Urbanus Carlsson har han en bror till: Karl Gösta Emanuel Carlsson f 1900-03-27 i Linköpings  domkyrkoförsamling.

Min sambo är den som lagt ner mest tid på mitt släktträd. Hon sitter dagar och nätter vid datan och sliter snart sitt hår i frustration!!

Med vänlig hälsning

Kjelle