NULL Skriv ut sidan - SV: Thulin

Anbytarforum

Titel: SV: Thulin
Skrivet av: Kristoffer Andersson skrivet 2018-11-08, 23:26
Hej!

Jag försöker ta reda på vem som är föräldrar till en viss Nils Thulin från Öved. Enligt de senare husförhörslängder jag hittat honom i så ska hans födelsedatum vara 1790-10-23. Och visst föds det en Nils det datumet till föräldrarna Truls Olsson och Gertrud Ludvigsdotter. Jag antog således att det var Nils Thulins föräldrar. Paret Truls Olsson och Gertrud Ludvigsdotter ska även ha fått en dotter vid namn Kierstina. Men när jag sen hittade Truls Olssons bouppteckning (Färs häradsrätt (L, M) FIIa:31 (1814) Bild 800 / sid 17) så nämns två andra barn, Anders och Pehr, samt en Kjersti och ingen Nils.

Jag började då eftersöka Nils historik lite närmre och fann bl.a. hans vigselbok, där han gifter sig med Bengta Sjöbeck (Södra Åsum CI:3 b.124 / s.121), där han står med efternamnet Thulin. Jag visste sen tidigare att hans yrke var skräddare men även att han var soldat så jag började leta efter var han kunde befinna sig i mönsterrullorna. Det visade sig vara svårt att hitta honom, men Eva Dalin här på forumet fann honom i rullorna, dessvärre fanns inget patronymikon nedskrivet där.

Jag hittar honom för första gången i Öved AI:2 b.60 / s.113 där står han med utan vare sig födelsedatum eller plats. I efterföljande HFL har både datum och plats fyllts i.
I AI:2 så står det att familjen ska ha flyttat kommit från Ilstorp 1811 men jag har inte lyckats hitta dem i husförhörslängden där.

Åter till familjen Olsson/Ludvigsdotter - paret vigdes 1777 (Öved CI:2 b.7 / s.17) och verkar ha fått sitt första barn, Kierstina, 1780 (Öved CI:2 b.30 / s.191). Vi hittar Nils tillsammans med föräldrarna i Öved AI:1 b.16 och det står att han ska fötts 1790 i Öved. Det är sista gången jag ser honom tillsammans med föräldrarna och han är då 14 år gammal (1804). Enligt bouppteckningen så skulle paret även ha två andra barn, Anders och Per, men inga barn med de namnen har fötts till detta paret mellan 1773 och 1790 i Öved.

Jag får inte ihop detta alls. Truls Olsson och Gertrud Ludvigsdotter tycker jag är så pass ovanliga namn att det inte borde finnas två identiska par där mannen dör ungefär samtidigt.

Om vi jämför de två Trulsarna (förutsatt att de inte är samma person) så:

Truls Olsson i Öveds kyrkböcker dör i november 1814 medan Truls Olsson från bou ska ha dött i oktober 1814.
Truls Olsson i kyrkböckerna har haft två barn, Nils och Kierstina medan Truls Olsson från bou ska ha haft tre, Anders, Per och Kjersti.

I bouppteckningen efter Truls så för Kjerstis talan av hennes man "skräddaren Swen Olsson i Övfed", samma Swen Olsson är vittne vid Nils och Bengtas son Ludvigs födelse (Öved CI:4 b.77 / s.257).

Och just nu när jag går igenom allt igen för att se att jag inte missat någonting så ser jag att Nils Tullin har skrivit under på Truls Olssons testamente (Färs häradsrätt (L, M) FIIa:31 (1814) Bild 810) men han står inte omnämnd bland sönerna och döttrarna på första sidan.

I och för sig så anger testamentet att all kvarlåtenskap ska gå till änkan så kanske har Nils bara inte bemödat sig dyka upp på bouppteckningen när utfallet redan var klart? Men jag tycker ändå att han borde ha listats under Truls efterlevande...

Allt detta framstår som väldigt konstigt, eller så missar jag något som är helt uppenbart (inte omöjligt!).

Om någon har en tanke kring det hela tar jag tacksamt emot den.