NULL Skriv ut sidan - SV: Johan Eriksson Blyg Sunnansjö

Anbytarforum

Titel: SV: Johan Eriksson Blyg Sunnansjö
Skrivet av: Helene Jacobson skrivet 2018-11-07, 21:25
Tack för svaret, Per. Jag har nu sökt lite på nätet och hittade en intressant artikel av Daniel Brömster som handlar om Knektar och båtsmän i Bredvik 1642 - 1895. Så här står det: 

"Jakob Johansson Hjort dog i Karlskrona om sommaren 1689 och ersattes av Isak Olofsson Frisk från fördubblingen. Jag (Daniel Brömster) har antagit att Jakob Johanssons änka hustru Brita gift om sig med efterträdaren som ordinarie båtsman Isak Olofsson, som hade sonen Olof Isaksson med hustrun och en styvdotter Karin Jakobsdotter, som gifte sig med Erik Johansson i Sunnansjö (se min artikel i Släkten 1998:1, s. 8-9, om min farfars härstamning!)."   
 
Enligt myheritage.se var Jakob Johansson Hjort född i Järnäs. Isaak Olsson,h. Brita, dottern Karin och sonen Olof finns på s.18 i AI:1. Men det står inte styvdotter.
       
Jag har även tittat lite mer på dödsdatumen för Erik Johansson och Karin Jacobsdotters barn, men det blir alltmer förvirrande. Det finns fler dödsnotiser för okända barn! Här är de (inklusive de vi redan nämnt): 
1712-08-24 en dotter s. 118 i C:1
1714-11-24 en dotter s. 119   
1716-04-04 ett barn s. 122 
1718 Domini Misercordia = ca 5 maj  ett barn s. 125   
1722 Dnca XVI = ca 6 okt   ett barn s 127 
1723 Dnca XX= ca 3 nov.  ett barn s. 128 
Det här måste väl betyda att de fick barn som aldrig skrevs in i födelseboken, förmodligen för att de dog vid födelsen? Det är en sorglig läsning, på 11 år miste de (minst) 6 barn!