NULL Skriv ut sidan - SV: Hudene

Anbytarforum

Titel: SV: Hudene
Skrivet av: Krister Frank skrivet 2018-11-06, 21:56
Jag har tittat en del på Anders Fribergs familj. Jag har forskat mycket i Hudene socken och i Gäsene härad i stort. Anders Fribergs dotter Karin född 1745 i Lunnagården död 1777 i Boatorp Storegård var gift med Sven Svensson (1725-1782) i Boatorp Storegård bror till min ana Nils Svensson (1734-1812).


Jag har inga absoluta svar på dina frågor ovan men i Hudene Lunnagård bor på 1750-talet i ett undantag Sven Olofsson (1700-1768) och Britta Svensdotter f 1695. Leta vidare i domboken efter uppgifter om dessa. De skulle kunna vara föräldrar till Anders Svensson Friberg och Ingeborg Svensdotter i Grimstorp.
Jag hittar inga uppenbara anor till dessa makar i Hudene Lunnagård eller Grimstorp. Att Anders Svensson Friberg (1724-1780) antas som soldat för Lärjeholm i Angered är intressant. Mina forskning har visat att 100 år tidigare efter Kalmarkriget, kom ganska många gäsenebor  som flyktingar undan danskarna från Nylöse, så det fanns alltså släkter i Hudene med kopplingar till Angereds socken sedan lång tid.