NULL Skriv ut sidan - SV: Skumpe

Anbytarforum

Titel: SV: Skumpe
Skrivet av: Gerd Johansson skrivet 2018-11-06, 20:01

Nils, fantastiskt att du har hittat detta om Måns Skumpe i Järpås. I många år trodde jag och flera med mig att han var en ana. Därför försökte jag få reda på så mycket som möjligt om honom. Det är för långt att referera om här. För några år sedan upptäckte jag i Kållands härads domböcker att Måns Skumpes hustru Elin Månsdotter hade varit gift tidigare med Måns Jönsson i Storegården Järpås. Denne Måns avled ca 1676 och Elin gifte om sig med Måns Skumpe ca 1679. Det är den förste Måns som jag härstammar ifrån. När jag såg namnet Måns Jönsson första gången tänkte jag att han var identisk med Måns Skumpe. Att så inte var fallet konfirmerades av en domstolsmål där sonen Måns Månsson Skumpe nämns som styvson.


Följande domstolsmål antyder att Måns Skumpe skulle ha koppling till Jung. Jag har inte lyckats tyda texten fullt ut så därför har jag bara denna korta sammanfattning bland mina anteckningar. Gårdsnamnet att diskuterats en annan forskare utan att komma till något säkert resultat. Du kanske lyckas bättre?

Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Skaraborgs län EVIIAABA:202 (1707-1707) Bild 5860
Testamente mellan Måns Skumpe och Elin Månsdotter med datum från april 1704
presenterades. Det står lite mer som jag inte har tytt. Ev något om arvspart i Skumpes
föräldrars gård i Jung????. Samt något bådas barnkullar??

Intressant detta med Anders Jönsson på Stora Hov. I de böcker som jag sett om Stora Hov nämns aners Jönsson, men ingenstans om namnet Oxe. Det är en ny lärdom. Stora Hovs gamla tomtplats åker jag förbi varje dag på väg till mitt jobb. slottets revs samma år som jag föddes.


Hälsningar
Gerd