NULL Skriv ut sidan - SV: Skumpe

Anbytarforum

Titel: SV: Skumpe
Skrivet av: Gerd Johansson skrivet 2018-11-02, 20:38
Helena: Du har rätt i att Per Jonsson inte var född 1707. Det visade sig vara ett skriv och tolkningsfel av mig som jag såg när jag kontrollerade uppgifterna. De kommer från Mantalslängderna för Jung skumpagården 1766 och 1767. Där står det i mariginalen att han var född 1701-07-19. Så månaden var också fel av mig. Tack för att du uppmärksammade mig på detta.


Angående Lars Larsson kontra Lars Håkansson har jag inget mer att komma med.


Om jag inte missminner mig så hade vi kontakt för många år sedan gällande gemensamma anor mellan dig och min man. Det kunde har gällt Anders Carlsson och Kerstin Persdotter eftersom han härstammar från deras dotter Catarina. För några år sedan lyckades jag luska ut föräldrarna till Anders efter mycket idog och komplicerat forskande. I Anders och Kestins bouppteckningar nämns brodern Bengt Bergman och det var honom som jag utgick ifrån. Han visade sig vara en äldre halvbror till Anders boende i Göteborg. Anders föddes 177-11-24 i Möllentorp, Önum och föräldrarna var Carl Arvidsson (1704-1749) och Lena Siggesdotter (1708-1776). Jag skickar dig mer ingående uppgifter via mail. däremot vill jag här berätta att Lena Siggesdotter var dotterdotter till Bryngel skumpe som var brorson till den Jöns Jönsson Skumpe vars familj vi hållit på att diskutera det senaste.


Hälsningar
Gerd