NULL Skriv ut sidan - SV: Hudene

Anbytarforum

Titel: SV: Hudene
Skrivet av: Helena Johansson skrivet 2018-10-31, 22:50
Hej,

Har länge försökt spåra anorna till ryttaren Anders Svensson Friberg och hans hustru Maria Andersdotter som bodde i Lundagården, Hudene på 1700-talet. Enligt husförhörslängderna fick de barnen: Karin, född 1745, Ingierd/Ingjal 1751, Helena 1754, Annika 1757, Maria 1760 (min ana), Anders 1763, Britta 1766.

Enligt centrala soldatregistret var Anders Friberg född 1721 och blev antagen som soldat 1743. Han tillhörde då Älvsborgs kompani, socken ANGERED och roten LÄRJEHOLM. Anders Friberg blev sedan förflyttad till socknen HUDENE och rote GUNNARSGÅRDEN (här måste nog menas Lundagården?) ¶
Noteringar: Kommenderad till Pommern.Sjuk.
Han får avsked 1759 och har då tjänstgjort i totalt 16 år.

Anders Svensson Friberg dog 13 december 1780 i Lundagården och en bouppteckning finns efter honom (Gäsene häradsrätt 1781:331). Hans hustru Maria Andersdotter dog 15 september 1802 i Lundagården, Hudene.

Av en händelse tittade jag in i en annan bouppteckning, efter en Ingeborg Svensdotter som dog 1771 i Grimstorp i Hudene (Gäsene häradsrätt FII:5, bild 163, sid.317) och där omnämndes Anders Svensson i Lundagården som hennes broder. Ingeborg Svensdotter var gift med Anders Tholsson.

Jag har, trots denna uppgift, inte kunnat spåra anorna till Anders Svensson (Friberg) och hans förmodade syster Ingeborg Svensdotter.

Finns det någon som vet mer om systern Ingeborg Svensdotter? Var hon född i Grimstorp? Och varför tjänstgjorde Anders Svensson Friberg till en början i Angered? Finns det någon koppling dit?


Hälsningar
Helena