NULL Skriv ut sidan - SV: Olofssöner och Larssöner i Junkboda i Bygdeå

Anbytarforum

Titel: SV: Olofssöner och Larssöner i Junkboda i Bygdeå
Skrivet av: Stefan Gelow skrivet 2018-10-31, 21:52
Mycket intressanta inlägg angående bomärken. Om vi kan hitta något korrekt kopplat bomärke från före 1605 som är detsamma som Olof Larsson som länsman har borde det ju en gång för alla klargöra kontinuiteten. Jag har den absoluta känslan av att jag sett bomärken på vissa ställen men inte säker på var.


Angående ditt sista inlägg så verkar som du säger sid 132 vara nämndemännens och prostens bomärken. Möjligen har Olof Larssons bomärke stått vid sidan av hans namn, men högerkanten ser avkortad ut.
Missförstod resten (såg inte att det var olika böcker). Ja, det är lite konstigt att det är olika bomärken då det verkar vara samma person. Kanske användes mer än ett? Man kan dock konstatera att det är samma bomärke men vridet 90 grader. Kanske fanns det något skäl till att det skrevs i en annan riktning. Jag antar att bomärken kunde skrivas på sådana ställen att de inte fick vara för känsliga för den exakta orienteringen.


Angående boskapslängden Gun refererade till 1620 så verkar de enda bomärkena som finns vara prostens, länsmans och kyrkans sexmän på sidan
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0021550_00154 (https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0021550_00154)
Det andra bomärket är samma som Olof Larssons ovan i den första länken. Det är också känt att han troligen var nämndeman vid detta tillfälle (han står på listan över nämndemän för restlängden över Älvsborgs lösen, vilken inte är årtalsbeskriven men troligen avser just 1620). Möjligen var han också sexman, eller så var noteringen från då han fortfarande var länsman. Det borde nog med säkerhet handla om just Olof Larsson.


Jag är inte så säker som ni på att just Olof Larsson inte var skrivkunnig även om det knappast går att veta. Bomärken användes nog troligen som namnteckning för att många inte var det, men de användes med säkerhet även av skrivkunniga i de fall bomärken var kutym.