NULL Skriv ut sidan - SV: Anthelius

Anbytarforum

Titel: SV: Anthelius
Skrivet av: Per Sundin skrivet 2018-10-28, 05:58
Så här sammanfattar jag forskningsläget beträffande släkten Anthelius härstamning i min ombearbetade skrift Släkter och gårdar i Nordingrå:
Olaus Martini påstås i Bygdéns herdaminne, tryckt 1923, vara stamfader för släkten Anthelius. Bara sju år senare hävdade Alfred Pettersson i en skrift ”Norrländska släkter” att släkten (sönerna Johan Petrus, Erik, Zacharias och Martin) istället härstammade från en bonde Olof Håkansson i Billsta, Sollefteå. Så här, nästan hundra år efteråt, har det varit omöjligt att verifiera Petterssons uppgift trots en gedigen källförteckning. Bygdén har däremot stött sig på sonen Johans uppgift i dennes synodalavhandling ”Theses de Justificatione” 1606 som han främst tillägnade sin far ”Olao Martini, praeposito & pastori in Nordingrå”. Martin, (vilken med den förhärskande namngivningsseden borde vara äldst eller näst äldst) som Pettersson påstod ”skall ha varit civil tjänsteman av något slag i Ångermanland” men som saknas i Bygdéns uppräkning av söner, blev i själva verket kapellan i Härnösand och kyrkoherde i Nora.
Som källa till den sistnämnda uppgiften har jag angett Carl Szabads supplement till herdaminnet.