NULL Skriv ut sidan - SV: Ekersten

Anbytarforum

Titel: SV: Ekersten
Skrivet av: Mikael Andersson skrivet 2018-10-25, 13:06
Gott jobbat! Finns inga spår efter en Gunnar Ekesten tyvärr. Kan vara så att hon är adopterad Ekersten, bara en gissning.

Finns en Gunla Maria (tidigare nämnd i detta forum under Ekersten) som föds, om jag minns rätt, år 1769 i Göteborg. Spekulationer: det barnet är fött dövstum av rika föräldrar, kommer inte ihåg namnen men pappa tror jag var översättare o poet, tror att modern var mycket rik av finaste Göteborgsfamilj. Om det stämmer att detta frun tilll Olof Söderberg så faller vissa pusselbiter in, ett nedgifte i social standard för dottern Gunla Maria men ändå en god make. Ett uppgifte för Olof Söderberg som gifte sig till förmögenhet. Detta skulle också kunna vara en förklaring till varför många av Olofs barn gifter sig adligt. Även sonen, Johan Jakob Söderberg, använder sig i så fall av fader Olofs taktik att gifta upp sig. Talar emot detta gör att då Olof  år 1810 dör 49 år gammal är hans fru 41 år. Skulle hon då behöva arbeta hos familjer, med slakt, tvätt el ystning,  Bl a des Reaux? Ja faktiskt kanske ändå. Det var nog inte helt ovanligt att fruar av hyfsad familj då det blev änkor hjälpte till hos övriga sociteten i stan. Ett exempel nära till hands på det är Anna Christina Gebel gift med Peter Christian des Reaux som i Göteborg blev Jordegumma, barnmorska.

Själv är jag en Andersson med både Söderbergare och Des Reauxare i släkten och anor bak till bl a Greve Perr Brahe d.ä. till Visingsborg, Rydboholm och Lindholmen via Ebba Christina Örnevinge (des Reux). Har en hel del info om familjen Des Reaux och ingifta om du så önskar kan jag maila det men lägger inte ut det här då det är under fel rubrik.