NULL Skriv ut sidan - SV: Varifrån kommer, och vart tar han vägen - soldaten Lennart Lennartsson Falk.

Anbytarforum

Titel: SV: Varifrån kommer, och vart tar han vägen - soldaten Lennart Lennartsson Falk.
Skrivet av: Staffan Bergh skrivet 2018-10-24, 20:10
Tack!

Skanna hfl, både AI:1 och AI:2, är på min lista ... liksom att läsa både C:1 och C:2 från pärm till pärm. Men innan dess ...

Googlandet hade jag missat: hittade den här länken till Karl Lennartssons ansedel (http://www.jegelius.se/Farfar/3106.htm), från Karin Jegelius' släkt, man kan misstänka att det är samma som du sett i MyHeritage.

För att haka in min Lennart på ett rimligt sätt behöver vi dock postulera ytterligare ett barn till Lennart Persson1, kallad Lennart, född någon gång de sista decennierna på 1600-talet, okänd bror till Karl -- så han kan bli pappa till min L. ~1720.

Vad jag inte heller gjort var FamilySearch: genererar ytterligare några leads som jag ska kolla upp, bland annat från Skultuna (Sala, där den förmodade dottern Karin kanske föds, ligger på vägen från Skultuna till Nora).

Soldatnamnet Falk tänker jag nog spara: det är åtminstone 3 rotar i Nora som använder namnet, så dom är många, Falkarna.

mvh /staffan
 
1 texten i C:1, fol 12v lyder "Anno 1686 ... 7 [Janu:] Lenart Pers i Holm, Carl"