NULL Skriv ut sidan - SV: Varifrån kommer, och vart tar han vägen - soldaten Lennart Lennartsson Falk.

Anbytarforum

Titel: SV: Varifrån kommer, och vart tar han vägen - soldaten Lennart Lennartsson Falk.
Skrivet av: Staffan Bergh skrivet 2018-10-23, 20:17
Tack,

men tyvärr gav det inga nya ledtrådar: sökning med

som matchar både Lennart, Lenhard och Leonard (och -(s)son) ger mig 4 nya uppslag, av vilka 3 är för gamla, och en är soldat i Skåne 1746-7, vilket rimmar illa med min ana ... Om jag mixar in soldatnamnet FALK, får jag ytterligare en, ett befäl på Wendes artilleri på 1870-talet ... Med bara förnamnet blir det många träffar; om man förutsätter att han ska vara antagen runt 1762/3/4 dyker en kandidat i Jönköping upp, men han visar sig vara född omkring 1740, och ogift, och egentligen transporterad från någon annanstans i Jönköpings regemente.

Är det inte lite osannolikt att Lennart går och blir soldat igen, drygt 40 år gammal, efter att ha varit "afsk." i 5 år? Av dom 71 soldater födda 1720 som Soldatregistret har för Västmanlands regemente, är bara 2 antagna 1762, och ingen senare.

mvh /staffan

PS. Min Lennarts akt i Soldatregistret är VR-04-0054-1743 (http://www.ep.liu.se/databases/soldatregister/dbrecord.sv.aspx?id=2954077) DS