NULL Skriv ut sidan - SV: Från Idre till Yxskaftkälen

Anbytarforum

Titel: SV: Från Idre till Yxskaftkälen
Skrivet av: Ingemar Skarpås skrivet 2018-10-23, 14:32
Jag skall försöka svara om du inte redan fått svar! I såfall vill jag veta i vilken källa för att ge ett bra svar, till just det fallet.


Men rent generellt så fanns det i sockenråden och senare när kommunerna kom till i mitten av 1800-talet viss form av
socialtjänst. T ex i Stockholm så betalade man ut pengar till föräldrar, ofta barnlösa par i landsortssocknarna, för att ta
hand om barn som var utan föräldrar eller som inte kunde ta hand om barnen. Jag tror att pengar betalades ut till 16
års ålder, åtminstone i senare tider, för barnen - till dess de ansågs arbetsföra.


Om man läser de gamla landskapslagarna, som går tillbaka före 1000-talet, så ser man "socialtjänst" redan där - man
roterade t ex äldre orkeslösa till Bönder i socknen[size=78%].[/size]
[/size]
Ett annat system var ju att man i födelse- & dopböckerna utsåg/nämnde "faddrar" som skulle ta hand om barn under
deras uppväxt, vid föräldrarnas frånfälle eller obestånd. Därför är det till exempel viktigt att notera faddrar och vittnen
när man släktforskar - för faddrarna och vittnena är ofta närmaste släktingarna - och ibland flyttar de till annan socken.


Ingemar Skarpås