NULL Skriv ut sidan - SV: Malmbäck (F) BI:2 (1710-1732) Bild 134 / sid 261

Anbytarforum

Titel: SV: Malmbäck (F) BI:2 (1710-1732) Bild 134 / sid 261
Skrivet av: Anders Fritzson skrivet 2018-10-22, 15:35

Tack båda två för så snabba svar! Sitter ni båda på "jourpass"? :)
Och vilken kunskapsinhämtning det här börjar bli. Länken till soltavlan säger mig att min gissning på det jag kallar solur är riktig. Med en pinne i hålet i mitten och rätt placering blir ju skuggan en vandrande visare. En sådan hade man alltså på kyrkogården. Kanske klockaren gick efter den när han ringde till högmässa?
Passar nu på med mitt sista steg (?) i den här tråden:
Jag har försökt göra om texten från vigselnoteringen mellan Daniel och Kirstin till mer lättläst nusvenska och vill gärna få din/er reaktion på tolkningen av tydningen. Jag kan ju ha förvrängt innehållet helt och hållet. Har försökt använda SAOB som vägledning. Satsen i slutet om "själva skriften" förstår jag inte. Handlar det om att makarna får ett eget exemplar av vigselnoteringen som en påminnelse om deras åtaganden?
Här klistrar jag in mitt försök till skrivning (med risk för formateringsproblem). Det kursiva är gissningar:
 Den 23 söndagen i Trefaldighetstiden vigdes nämndemannen Daniel i (Södra) Hiarum med änkan Kirstin Håkansdotter från Svinås, sedan bägge tidigare löst ut sina barn. Nämligen (?) Daniel först sin son Thomas för Knektlejan ……………… i Södra Hiarum. Sedan lovade han att i framtiden ge de oförsörjda barnen något åt envar som de gifta redan fått. Vidare bör han i svåra tider inte sättas sig i skuld eftersom barnens närvaro skulle krävas.
Änkan hade också skriftligen löst ut sina tre barn med nio daler silvermynt och gav dem del (?) i sin brännvinspanna samt 1 bord, 1 stol. Men dottern Kirstin gav hon utanför arvsskiftet en klädkoffert med järnbeslag och lås. Själva skriften fick den i händer igen (?) till beaktande och rättelse.
 Till morgongåva utlovades tio lod silver, men inget mer.Med vänlig hälsning!
Anders