NULL Skriv ut sidan - SV: Marstrand

Anbytarforum

Titel: SV: Marstrand
Skrivet av: Anders Hellster skrivet 2018-10-19, 14:01
Angående den borgerliga släkten Bruhns ursprung:


Jag godtog länge föreställningen om att denna släkts anmödrar, Cecilia och Margareta Clausdöttrar, härstammade från frälsesläkten Brun av Vä i Skåne. Komminister Vilhelm Bruhn talade 1701 om släktskap till en landshövding och oavsett om man utgår från den samtida landshövdingen Schönlebens hustrus tidigare make (Jöns Bildt) eller den dåtida slottsloven på Bohus (en landshövdings like) Peder Knudssons (Maaneskiold) hamnar man i den skånska släkten. Överensstämmelsen i namnskick kändes också övertygande (efternamnet Bruhn, namnet Cecilia från Knud Bildts hustru och namnet Claus från Gaggeätten).   


Men jag har nu omvärderat det hela. Namnen är inte unika och Vilhelm Bruhns vittnesmål är av lite väl sent datum för att vara pålitligt. Den springande punkten är dock Cecilia Clausdotters status. Inför Uddevalla rådhusrätt 1701 kallades hon visserligen välboren men på sin egen gravhäll beskrivs hon som Helge Torgerssons "kiere hvstrv, erlig, dygd och gvdfryctig qvinne", inte alls som en kvinna av adlig (låt vara lågfrälse) börd och med adligt gifta fastrar.


Är det inte troligast att Vilhelm Bruhn uppmärksammat att det fanns adliga personer med namnet Brun i Bohuslän hundra år tidigare och på grund av namnfrändskapen inbillat sig att den egna släkten hade samma ursprung?


Däremot tycker jag att Claus Borgemester är högst plausibel som far till Helge och Erik Torgerssöners hustrur.


/Anders Hellster