NULL Skriv ut sidan - SV: Lars Persson Lockes första hustru

Anbytarforum

Titel: SV: Lars Persson Lockes första hustru
Skrivet av: Georg Nilsson skrivet 2018-10-18, 23:12

Hej igen Bo. Har hämtat det mesta från Släktforskarnas årsbok 2006 där det står mycket om Locke bl.a. följande; "Peter Locke och Bengt Gislessons hustru Dordi var barn till Lars Persson Lockes första okända hustru och Samuel Larsson Locke och Sara Larsdotter till hans andra hustru Botil Persdotter från Kallersebo (Målilla sn) - som han gifte sig med 1676, drygt ett halvår efter dottern Dordis födelse...."


När det gäller denna Botils död hittar jag henne i dödbok Gårdveda (C:2 s.590) "1733 5 Martii Nilses Svärmor i Årena 72 år).  Nils är Lars Persson Lockes dotter Saras make.


Jag såg när jag gick in på datorn att du redan angivit Marias födelse och dödsdatum. Jag kollade upp detta och såg även Alexander. Är Ingegärd döpt 18? september 1653 också en dotter tro? (CI:1 s.158). Fadern ser ut att heta Lars Jonsson.


I Sabinas 2:a  gifte har jag står det i adelsvapen.com (Håhl) en son, Lars, som sakfälldes för mökränkning 1685-02-06 och modern, änkan Sabina Jonsdotter fick svara inför rätta om sonen.
Under Måns Svensson på denna sida står upptecknat 3 barn???
Jon Månsson Håhl född 1661, begravd 1711-09-21 i Vimmerby stad.
Dina Månsdotter Håhl nämnd sist 1702. 1696 anklagad för tjuvnad i Kisa. Gift med Jöran Jakobsson Nyman.
Per Månsson Håhl Borgare i Eksjö


Olika uppgifter från olika håll. Inte lätt att belägga alla. Hoppas jag inte tröttat ut dig.
MVH
Georg