NULL Skriv ut sidan - SV: Pistol

Anbytarforum

Titel: SV: Pistol
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2018-10-17, 18:25
Hej Nils,

Det var det här som jag läste:

"Bryderi angående lokalisering av Jacob Jacobssons (Gert Mundus kompani)[/size] [/size] I boken Kungl. Smålands Husarregementes historia framgår att alla de småländska ryttarkompanierna (utom Grijs kompani) skeppades ned till Tyskland sommaren 1630. Det kommenteras inte annat än att Per Brahe åker hem till Sverige den närmaste tiden, varför man får anta att de nerskeppade kompanierna blir kvar i Tyskland.  Denna rulla A0053175_00117 (SVAR ID) anges vara en kopia på mönstringsrulla från 16 juni 1631 i Kalmar och avser Gert Mundus kompani där Jacob J var löjtnant. Det känns lustigt att detta kompani skulle farit hem ganska omgående från Tyskland, medan de andra var kvar, eller vad säger ni? Kan det varit så att det är en felskrivning då det är en kopia och året ej ska vara 1631 utan 1630? Det skedde mönstring i Kalmar av småländska kompanier 17 juni 1630, så då är det ju ej orimligt att det även skedde mönstringar 16 juni, då det kan varit svårt att hinna med allt på en dag.  Några andra konstigheter är att det finns anteckningar som avser DECEMBER 1631 i denna rulla. Dessutom tycker jag mig se noteringar om att Gert Mundus ska ha blivit slagen och att Jacob ska ha befordrats till Ryttmästare (jag använder Mac så det är svårt att läsa SVARs bilder). Dessutom signerar Jacob rullan. Han ska ju ha blivit ryttmästare först 1632. Rullan verkar alltså ha blivit kompletterad i efterhand.  Rullan kan även jämföras med denna: A0053176_00048  I oktober 1631 är de i ?Wurtsburg? (eller vad står det?) tillsammans med andra kompanier och Gert Mundus är vid liv.  Kan vi anta att skrivningen att Gert Mundus skulle mönstrats i Kalmar juni 1631 är ett skrivfel och att Gert Mundus kompani varit nere i Tyskland med de andra småländska kompanierna?  Tack på förhand"